Citroen E-Jumpy: Een (fiscale) alleskunner

Citroen E-Jumpy: Een (fiscale) alleskunner

Het is voor fabrikanten gebruikelijk om onderling designs, platforms en motoren te delen. Daarmee worden een hoop (ontwikkelings-)kosten bespaard. Zo ook bij de Citroen Jumpy. Hij bestaat al sinds 1994 en heeft in die tijd veel gedaantes gehad. Hij was destijds ook te verkrijgen als Peugeot Expert of Fiat Scudo. Tegenwoordig is hij o.a. bij Toyota te verkrijgen als ProAce en bij Opel als Vivaro. Inmiddels hebben ze vrijwel allemaal ook een elektrische variant (de E-Expert, ProAce electric en E-Vivaro). Genoeg verwarrend informatie, hoe rijdt een (elektrische) Jumpy?

Sterktes Zwaktes
Volledig uitgevoerd Duur
Laag genoeg voor parkeergarages Lage topsnelheid
Grote laadruimte Indirect stuurgedrag

Specificaties

Motor Elektrisch
Vermogen 100 kW en 260 nm
Transmissie Automatisch
0-100 km/u Niet gegeven, maar erg vlot
Topsnelheid 130 km/u (in de praktijk: harder)
Accupakket 50 kWh of 75 kWh
Bereik 230 km of 330 km
Opgegeven verbruik 23,4 kWh per 100 km
Leeggewicht 2.000 kg
Hoogte 1,9 meter
Laadvolume 4,6 – 6,6m3
Maximaal trekgewicht (ongeremd) 750 kg
Vanafprijs €34.234 (inclusief btw)
Prijs testauto (de ‘XL’ versie) €56.960

Wat is de Citroen E-Jumpy?

De Citroen E-Jumpy is verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:
– XS (4,6 meter)
– M (4,95 meter)
– XL (5,3 meter). Dit is de versie waar wij mee reden.

De Citroen E-Jumpy geniet veel (fiscale) voordelen. Ik som op:
– Je betaalt geen BPM.
– Je betaalt geen wegenbelasting.
– In 2020 betaal je 8% bijtelling over de eerste €45.000. In 2021 wordt dat 12% over de eerste €40.000. Daarboven betaal je de reguliere 22%.
– Je kunt een milieu investeringsaftrek (MIA) claimen ter hoogte van maximaal 13,5% van €40.000. Dit zorgt dus voor een aftrek van €5.400.

Al met al genoeg (fiscale) redenen om een E-Jumpy te willen hebben. Met €56.000 is de door ons geteste E-Jumpy geen koopje. Hierbij wel de kanttekening dat we in een van de duurdere uitvoeringen reden (XL en het 330km accupakket). Is de E-Jumpy zijn geld waard?

Hoe rijdt het?

De zitpositie van de E-Jumpy is zoals je van een bestelbus verwacht. Je zit hoog op vlakke stoelen, hebt goed overzicht en een groot stuur voor je neus. Daar achter een ietwat ouderwets ogend dashboard, met links een snelheidsmeter, rechts de charge-, eco- en powermeter, met in het midden aanvullende informatie zoals de gemiddelde snelheid en de resterende range. So far so good. Het koppelen van je mobiele telefoon via Bluetooth gaat eenvoudig en werkt prettig. Het scherm in het midden is precies goed. Niet overdreven groot voor een bestelbus, maar prettig en up to date. Ons testmodel was voorzien van een head up display, erg fijn. Deze wordt niet, zoals bij de meeste merken, op de voorruit geprojecteerd, maar op een klein glaasje tussen het dashboard en de voorruit. Oogt wat minder chique, maar ik vond het niet storend. Op de eerste en enige rij van de E-Jumpy kun je, zoals gebruikelijk, met drie personen zitten. Twee daarvan hebben stoelverwarming, de middelste moet het doen met de warmte van zijn linker- en rechterbuurman.

Het zicht naar buiten toe is goed. De achteruitkijkspiegel zit er natuurlijk slechts voor de vorm (waarom doen ze dat eigenlijk?), maar met de linker- en rechterspiegel, die prima zicht geven, kom je er wel uit. Bij het parkeren krijg je aan de voorkant assistentie van sensoren en aan de achterkant van een prima camera. De bus is 1,90 meter hoog en kan daarom in vrijwel alle parkeergarages terecht. Een grote plus!

Sterke punten

Anders dan bij bijvoorbeeld een BMW i3, die te hard op de motor remt, rijdt de E-Jumpy relaxt en rolt lekker uit, haast als een benzinemotor. Als je remt zie je op de meter dat de accu laadt, als je de auto laat uitrollen zit je in neutraal gebied. Je kunt tijdens het rijden kiezen uit een eco, normal en power modus, die hun verwachte invloed op het rijgedrag en op de actieradius hebben. Hij rijdt eigenlijk gewoon heel erg lekker.

Zwakke punten

€56.000 is een hoop geld voor een (elektrische) bestelbus. Door een aantal fiscale tegemoetkoming zal de E-Jumpy de ondernemer onder aan de streep (een stuk) minder kosten, maar het blijft een stevige prijs.

Wat verder opvalt is dat je vrij veel omwentelingen van het stuur moet maken om een relatief kleine beweging te bewerkstelligen. Dat is in sommige situaties (rotondes) best vervelend

De actieradius

De actieradius van elektrische auto’s blijft een punt van aandacht. Het opgegeven bereik van de testauto is 330 km. Op meerdere trajecten heb ik de daadwerkelijk gereden kilometers vergeleken met de daling van de actieradius, met zowel een lege cabine als met een lichte lading (200 kilo). Het mag geen verrassing zijn dat het verbruik in de laatste situatie hoger ligt dan opgegeven, ongeveer 25 kWh/100 km. Het opgegeven verbruik van 23,4 kWh/100 km is haalbaar, maar wel met een iets fluwelen voet en zonder lading. Houd er dus rekening mee dat het theoretische bereik van 330 km in de praktijk iets lager zal zijn, afhankelijk van de lading zo’n 5-15%.

Conclusie

De Citroen E-Jumpy is een uitstekend alternatief voor een bestelbus op fossiele brandstof. Hij heeft alle kenmerken van een ‘reguliere’ elektrische auto en dito range, laadsnelheid en comfort. Hij rijdt overwegend goed en heeft alle kenmerken die een comfortabele bestelbus moet hebben (laadruimte, zitpositie, comfort). De prijs is een minpunt, maar mocht dat geen belemmering zijn dan heb je aan de E-Jumpy een goede partner.

Het bericht Citroen E-Jumpy: Een (fiscale) alleskunner verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht