Citroën is terug met de Ami én met reclames vol zelfspot

Citroën is terug met de Ami én met reclames vol zelfspot

Citroën is al voor een hele lange tijd ons licht in de duisternis als het gaat om interessante en ietwat vreemde auto’s vol buitengewone techniek. Als we vroeg beginnen, praten we onder andere over de DS, de 2CV en de SM. Maar het houdt niet op hoe dichter we bij het heden komen. De Citroën BX is hét jaren 80 voorbeeld en een aantal jaar geleden hadden we de prachtige C6 met de concave achterruit. En natuurlijk de Citroën Ami met zijn nieuwe reclames.

De fraaie lijnen van de C6

Sinds kort is Citroën weer helemaal terug in hun creatieve fase. Na de Cactus hadden we even een kleine pauze, maar onze Franse vrienden hebben de broodtrommel leeg, dus ze gaan weer aan de slag. Want, op het moment heeft Citroën niet alleen de nieuwe C4 die ons een glimlach bezorgt, maar er is ook een oude vriend terug op het toneel verschenen.

De Citroën Ami? Dat is toch die luxere 2CV?

Ja, dat klopt! Maar, er is een nieuwe. De nieuwe Citroën Ami is een 100% elektrische stadsauto gemaakt om goedkoop en praktisch te zijn. Hij is klein, heel klein. Hij is 2.41 meter lang en 1.39 meter breed. Je kan hem dus nét niet mee naar binnen nemen.

De Ami heeft een vermogen van 8pk en een range van 75km, dat is voor een stadsautootje best een boel. Maar, dat is niet waar dit artikel over gaat.

Ondeugende reclames net als vroeger

Citroën heeft een handje van grappige reclames maken vol met zelfspot. Zo hebben ze deze posters hieronder gemaakt om de iconische 2CV te verkopen.

De grappige posters van de Citroën 2CV

De posters zijn het perfecte voorbeeld voor hoe een bedrijf gigantisch succesvolle reclames kan maken zonder zichzelf al te serieus te nemen. Ze adverteren hier natuurlijk de 2CV, wat veruit de meest verkochte Citroën ooit is. Met een kleine 4 miljoen exemplaren met de commerciële voertuigen zoals de AK400 niet meegerekend. Als je die wél meerekent, komt je op zo’n 9 miljoen.

De Citroën Ami doet gezellig mee met grappige reclames

Er is een hippe en kleurrijke introductievideo uitgebracht door Citroën om te laten zien wat de Ami nou eigenlijk is. In die video kan je de simpliciteit van de Ami goed zien. Zo zie je dat de voor- en achterpanelen gewoon helemaal hetzelfde zijn, met uitzondering van de lampen natuurlijk. Daarnaast is de deur aan beide kanten gelijk. Zelfs zo gelijk dat ze beide een andere kant op scharnieren.

Maar, naast die video vol met informatie heeft Citroën ook een reeks Franstalige posters uitgebracht. Daar willen wij het graag over hebben. Want, die posters zijn precies wat Citroën vroeger ook deed met de 2CV. Ze zitten vol met grappen en zelfspot, net als in de goede oude tijd. Kijk maar eens hieronder! De vertaling staat in de bijschrift, voor de mensen die geen basisschooltrauma’s willen herleven.

“De auto van de toekomst vliegt niet, hij heeft zelfs niet eens stuurbekrachtiging.”

“Verrassend genoeg hebben we de ontwerper niet ontslagen.”

“Het ergste is niet dat we de deuren verkeerd om gemonteerd hebben, maar dat we het expres hebben gedaan.”

“Ja, hij lijkt op een broodrooster, maar daarom verkopen we hem ook bij Darty.”*

*Darty is een Franse elektronicawinkel. En ja, je kan voor 20 euro per maand bij de Darty een Ami halen!

Allemaal aan de Ami

Het plan van Citroën is simpel. Ze willen iedereen aan de Ami krijgen. De auto is verkrijgbaar in verschillende versies en met verschillende zelf te monteren accessoires. Er komt zelfs een bestelvariant! De Ami is helemaal aan je voorkeuren aan te passen, net als vroeger. Felle kleurtjes, gekke details en bovenal leuke reclames. Wij worden er in ieder geval helemaal blij van.

Het bericht Citroën is terug met de Ami én met reclames vol zelfspot verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht


VRIJBLIJVEND ADVIES?

Laat uw naam en telefoonnummer achter
en we nemen z.s.m. contact met u op

CONTACTGEGEVENS

Post- en bezoekadres:
Dorpstraat 36
4851 CM Ulvenhout

info@leaseherder.nl

LeaseHerder

+31(0)6-25428673

Fleximo

+31(0)495-712433

Logo-white-500

Powered by