Een elektrische oldtimer, hoe werkt dat?

Een elektrische oldtimer, hoe werkt dat?

Veel automerken zijn druk bezig met de markt voor elektrische auto’s. Van een hoop modellen is een hybride of elektrische variant al te verkrijgen. Maar niet alle automerken doen dit compleet vrijwillig, er zit ook een bepaalde druk achter van de overheid. In Europa is de doelstelling gezet om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. Uiteindelijk zullen we op een punt komen dat alle auto’s elektrisch moeten worden. Dus waarom zou jij je classic niet ombouwen tot elektrische oldtimer?

Is een nieuwe elektrische auto milieubewust?

De druk vanuit de overheid op de auto-industrie is ontstaan om het milieu te verbeteren. Elektrisch rijden veroorzaakt immers minder CO2-uitstoot uit dan rijden met een verbrandingsmotor, vooral als de elektriciteit groen is opgewekt. In Nederland zijn we al druk bezig met de vergroening van stroom, aan de hand van windmolens en zonnepanelen. Langs de snelweg worden geluidswerende wallen gebruikt om zonnepanelen op te plaatsen en de windmolenparken nemen steeds meer ruimte in beslag op zee.

De originele Aston Martin DB6 Volante, die nu ook elektrisch gemaakt kan worden door Aston Martin.

Maar nog lang niet alle stroom is groen, ondanks de grote stappen die we maken. Het ontwikkelen en bouwen van auto’s kost ook veel energie. Daarnaast is het maken van de accu’s en een carrosserie een auto ook niet goed voor het milieu. Sterker nog, de productie van accu’s is verantwoordelijk voor de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. De energie die nodig is om zowel een nieuwe auto als de accu te maken, is vaak nog niet groen.

Is een oldtimer dan beter voor het milieu?

Op het gebied van uitstoot wint de elektrische auto. Zeker als er veel kilometers mee gereden worden, dan wordt de CO2 uitstoot per kilometer alleen maar minder. Maar het produceren van de auto zelf kost ook veel energie. Deze energie die nodig is om elk onderdeel van de auto (op de accu na) te produceren, is niet meer nodig bij een oldtimer.

De Aston Martin DB5, een echt collectors item.

Ook hechten veel mensen waarde aan hun auto. Sommigen hebben misschien een paar jaar geleden een auto aangeschaft, of hebben een auto al jaren in de familie. Moet die brandstofauto verkocht worden? Maar wie gaat die auto kopen, als je er niet meer mee mag rijden in de toekomst? Dan verandert een leuke oldtimer in een museumstuk…

De elektrische oldtimer

Merken zoals Jaguar en Aston Martin bieden zelf de mogelijkheid aan om hun klassieke modellen om te laten bouwen tot elektrische auto. De E Classic Mini van het ingenieursbureau Swind is ook een voorbeeld van een Britse oldtimer die een elektrische binnenkant heeft gekregen. Natuurlijk is een Mini van een ander kaliber dan een Jaguar E-Type of een Aston Martin DB6 Volante, maar dat betekent niet dat de E Classic Mini meteen een ander prijskaartje krijgt. Deze E Classic Mini brengt dan ook zo’n 90.000 euro op.

De E Classic Mini, aan de laadpaal.

New Electric doet dit al een stuk goedkoper. Voor 12.500 tot 17.500 euro kun je een oldtimer tot 750 kg laten ombouwen tot elektrische auto. Dan moet je het wel doen met een bereik van 200 kilometer. Je kunt het ook laten doen voor 10 tot 15 duizend euro, maar dan moet je alleen wel genoegen nemen met 100 kilometer elektrische range. In een kleine klassieke Mini is 100 kilometer niet verkeerd in de stadse situatie. Elk parkeerplekje past en meer dan 100 kilometer rij je niet vaak als je in de stad woont.

 

Het bericht Een elektrische oldtimer, hoe werkt dat? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht