Het beste van de autosalon van Parijs, deel 1

Het beste van de autosalon van Parijs, deel 1

De oudste autobeurs ter wereld is sinds begin deze week weer van start. De autosalon van Parijs bestaat al sinds 1898 en heeft in de afgelopen 124 jaar flink wat bijzondere voertuigen getoond. Wij blikken terug op deze editie door de meest bijzondere voertuigen hier op een rij te zetten.

Renault

Te beginnen met het diamanten merk, dat toepasselijk vier verschillende conceptcars mee bracht op de autobeurs. Sowieso was de Renault groep goed vertegenwoordigd, want bij de ingang zijn Renault, Dacia en Alpine allemaal te zien. De eerste en meest interessante conceptcar moet toch wel de Renault 4EVER Trophy zijn. Deze bijzondere creatie laat een Mad-Max beeld zien van de aankomende Renault R4. Door een flinke spoorbreedte en opgehoogde vering kan de 4EVER Trophy in ieder geval het beursterrein goed aan. Het echte productiemodel zal wat minder uitbundig zijn, verwacht is dat de nieuwe EV in 2025 op de markt komt.

Er staan ook twee vijfjes op de beurs. De Renault R5 concept uit 2021, is vergezeld door de knotsgekke Renault R5 Turbo 3E. Deze Groep B geïnspireerde elektrische tracktoy schiet met zijn 380 pk van 0-100 km/u in 3,5 seconden. De gigantische achtervleugel en bijna even grote diffusor moeten ervoor zorgen dat het geheel ook op de weg blijft. Ondanks dat zijn alleen de achterste wielen aangedreven.

Het laatste concept model toont ons een andere visie op de Renault Scenic. De bekende ruime MPV gaat meer de route op van de IONIQ 5. Er is namelijk gekozen voor een groot hatchback ontwerp. Van binnen is er evengoed een revolutie gaande, want het interieur lijkt wel op een minimalistisch woonruimte.

Alpine/ Dacia

De andere twee merken van de Renault groep hadden ook beide een concept car mee. Voor Dacia is dat de inmiddels al bekend Dacia Manifesto, een soort Dacia maanbuggy. Het ontwerp toont echter het avontuurlijke en tegelijk simplistische ontwerp waar Dacia de aankomende jaren naartoe gaat. Zo zijn diverse elementen van de voor- en achterzijde, inmiddels ook te vinden op de productiemodellen. Het hoekige ontwerp van de Manifesto zal tevens vaker terug te vinden zijn op bijvoorbeeld de aankomende Dacia Bigster.

Voor Alpine draait het allemaal om de diverse special editions van de Alpine A110. Op de autosalon is er dit jaar een plek voor de nog lichtere Alpine A110R. Deze wordt echter qua ontwerp flink overschaduwt door de langere, bredere en tevens meer fictieve Alpine Alpenglow. Deze conceptcar toont Alpine’s interpretatie van een eenzitter met dak en brandstofcel ter aandrijving. Het spectaculaire front is bedolven door kleine lichtelementen die Alpenglow een soort vonkenregen geven.

Vilebrequin

Als de naam Vilebrequin je niet bekend voorkomt, maar je dan geen zorgen. Het is namelijk geen officieel automerk maar een Frans YouTube kanaal. Vergis je echter niet, het model dat ze hebben meegebracht hoort absoluut bij de meest bijzondere creaties op de beurs. Het is een antwoord op een vraag die niemand zich afvraagt; Hoe ver kan je gaan met een Multipla?

Zoals het blijkt, vrij ver. Deze Fiat 1000Tipla heeft namelijk 1000 pk, en de grootste spoiler, banden, diffusor, hoeveelheid uitlaten die wij ooit hebben gezien op een Multipla.

Citytransformer

citytransformer parijs

Ook aan bijzondere mobiliteitsoplossingen ontbreekt het niet op de autosalon van Parijs. Zo ook de Citytransformer, een tweepersoons tandemvoertuig van slechts 1 meter breed. Nou ja, 1 meter als je tot 45 km/u, voor een hogere snelheid groeit de spoorbreedte naar maar liefst 1,40 meter. Naast de wellicht wat bijzondere deuren, is het concept verder al volledig bruikbaar. De gedachte achter de groeimogelijkheid, is om tijdens het parkeren minder ruimte in te nemen en met de neus tegen de stoep te kunnen parkeren.

Namx

Namx parijs

Een nieuw merk met een nieuwe soort aandrijving. Het Franse Manx maakte zijn debuut op de autosalon van Parijs met een SUV die op waterstof rijdt. De aantrekkelijke SUV-body is ontworpen door Pininfarina en wordt omschrijven als een HUV (Hydrogen Utility Vehicle). De herkenbare X- vorm komt op diverse plekken terug en ook het opvallende derde remlicht springt in het oog. De piece-de-resistance is toch wel hoe de HUV precies bijgetankt wordt.

Aan de achterzijde is een klep gemonteerd waarin zes verschillende waterstofcontainers passen. Deze kunnen gemakkelijk bij een Namx wisselstation omgeruild worden voor een vol exemplaar. Er wordt gesproken over een bereik van 800 kilometer en een 0-100 van 4,9 seconden, in 2025 moet het zover zijn.

Het bericht Het beste van de autosalon van Parijs, deel 1 verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Danny Vleugel

Deel dit bericht