Het beste van de autosalon van Parijs, deel 2

Het beste van de autosalon van Parijs, deel 2

De oudste autobeurs ter wereld is sinds begin deze week weer van start. Ondanks dat het beursterrein een stuk kleiner is dan de afgelopen edities, is er nog steeds genoeg te zien op de autosalon van Parijs. Gisteren lieten wij jullie al deel 1 zien van de meest bijzondere voertuigen op de beurs. Vandaag gaan wij verder met deel 2, te beginnen met een nieuw Frans merk.

Hopium

Nee, met een H, Hopium. Het nieuwe Franse merk komt op de beurs met een zeer minimalistische presentatie. Slechts één model, één auto en een groot wit doek met een omschrijving. De nieuwe sportsedan trekt absoluut de aandacht op de autobeurs en niet alleen maar vanwege de elegante lijnen. De Hopium Machina zoals de machine heet, is de eerste waterstof aangedreven sportsedan. De prestaties zijn evengoed erg indrukwekkend, 0-100 in minder dan 5 seconden, ongeveer 1000 kilometer op één tank en binnen drie minuten weer helemaal vol getankt.

De grill kan zichzelf open en dicht zetten voor extra koeling of maximale aerodynamica. Het interieur is minstens even minimalistisch als de presentatie. Er loopt eeb scherm over de gehele breedte dashboard, het stuur is naast de bijzondere vorm ook voorzien van zo min mogelijk knoppen. De Hopium Machina kan nu al ge pre-ordered worden en zal vanaf 2025 in productie gaan.

DS Automobiles

Van één exotisch Frans merk naar de volgende. DS Automobiles staat op de autosalon van Parijs met een focus op de elektrische aandrijving. Zo staat er onder andere de krachtige DS9 E-Tense 360 in een bijzonder donkere paarse kleur. Ook de Formule E bolide van Jean-Eric Vergne en Antonio Félix da Costa staat te pronken op de beursvloer.

De DS E-Tense Performance is de bolide waar de aandacht naartoe gaat. De conceptcar laat het beeld van een sportauto zien die gebruik maakt van de elektrische aandrijving van de Formule E wagen. Dankzij 815 pk verdeeld over vier wielen, schiet de sportauto van 0-100 in 2 seconden. Of het model ooit in productie genomen zal worden blijft nog de vraag. Maar het laat zien dat ook de raceauto’s van nu, nog hun techniek kunnen doorgeven aan de straatauto’s van morgen.

Mobilize

Op de beurs zijn er diverse mobiliteitsconcepten te zien. Vaak zijn dit voertuigen die specifiek bedoelt zijn voor transport voor in de drukke steden. Het merk Mobilize is een joint venture tussen Renault en Jiangling Motors Corporation Group met als specialisatie, urban mobilityconcepten. Zo is er de Mobilize Limo, een 4-deurs sedan die specifiek bedoelt is voor taxichauffeurs. De Mobilize Duo is van het formaat Renault Twizy en is zoals de naam al suggereert, een tweepersoonsvoertuig. Ook leent de Duo zich perfect voor de compacte elektrische bestelbus-sector.

Ons oog valt echter op de zeer bijzondere Mobilize Solo concept. Wederom laat de naam weinig tot de verbeelding over. De Mobilize Solo is dus een éénzitter dat als deelauto gebruikt kan worden voor in de stad. Er is geen rijbewijs nodig om in dit bijzondere model rond te rijden en het maximale bereik zou rond de 70 kilometer liggen. De elektromotor geeft de Solo een maximale snelheid van 25 km/u, waardoor een helm of veiligheidsgordel niet nodig is. Een airbag is dan wel weer toegevoegd, handig als je per ongeluk met de joystick-besturing de verkeerde kant op schiet.

Ora / Wey

Als laatste komen we aan bij Ora en Wey die met zijn funky cat’s en flinke Coffee’s op de beursvloer staan. Oke, die zin heeft wellicht wat meer uitleg nodig. Het Chinese merk Great Wall brengt twee merken naar Europa toe, Ora en Wey. Wat de twee merken nog meer met elkaar gemeen hebben zijn de bijzondere namen. Ora heeft namelijkde Next Ora Cat en Ora Funky Cat. Beide modellen zijn volledig elektrisch en hebben een vrolijke zachtaardige vormgeving. Met de Funky Cat zijn wij inmiddels al bekend, maar de Next Ora Cat laat een sedan zien met een sportieve daklijn.

Wey is weer het merk dat zich meer concentreert op de SUV modellen. Zo is de Wey Coffee 02 een Plug-In Hybride SUV. Dankzij het grote accupakket is het mogelijk om maar liefst 145 kilometer volledig elektrisch af te leggen. De duurste variant heeft tevens een indrukwekkende 847 Nm aan koppel dankzij de vierwielaandrijving. Genoeg te zien dus op de stand van Ora/Wey, maar daar houdt het niet op. Zo is er ook nog een extra creatieve Ora Cat te vinden die door een kunstenaar opgevrolijkt wordt door verschillende kleuren.

Zie hier onze eerste deel van de autosalon van Parijs

Het bericht Het beste van de autosalon van Parijs, deel 2 verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Danny Vleugel

Deel dit bericht