Laadpaalkleven mag dat nu wel of niet? De twee uitspraken beoordeeld

Laadpaalkleven mag dat nu wel of niet? De twee uitspraken beoordeeld

Een elektrische auto moet je nu eenmaal opladen. Met de huidige energietarieven voor de thuisenergiecontracten wordt het ook steeds interessanter om een openbare laadpaal te gebruiken in plaats van je thuislaadpaal. Vergeet ook niet dat er veel gezinnen zijn zonder eigen oprit, en dus sowieso aangewezen zijn op een openbare laadpaal.

Drukker bij de openbare laadpaal

Het wordt daardoor steeds drukker bij openbare laadpalen. Wat ‘verergert’ wordt door het feit dat er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden. Het aantal nieuw geïnstalleerde openbare laadpalen loopt qua groei achter ten opzichte van de nieuwe registraties van elektrische auto’s. Hierdoor ervaren EV-rijders het steeds vaker dat een openbare laadpaal bezet is. Dat kan heel vervelend zijn, maar het is nog vervelender als de openbare laadpaal bezet wordt door ‘laadpaalklevers’.

En nee, dat is geen tropische diersoort of iets stickerachtigs. Maar een laadpaalklever is een EV-rijder die nog met zijn laadkabel ingeplugd is in de laadpaal terwijl de auto al helemaal opgeladen is. Je kunt niet verwachten dat elke berijder binnen 5 minuten nadat zijn EV opgeladen is zijn auto weghaalt. Helemaal niet als de elektrische auto ’s nachts vol is. Maar is laadpaalkleven eigenlijk verboden?

Over welke zaak gaat het?

In 2022 is laadpaalkleven meerdere keren in het nieuws gekomen. Zowel het Gerechtshof als de Hoge Raad heeft zich er over gebogen. Waarbij de ene partij iets anders zei dan de andere. Daarom hierbij eerst een kleine verduidelijking.

Allereerst de zaak. De basis begon 16 augustus 2019 waarbij een Plug-In Hybride BMW geparkeerd stond op een oplaadplek in Rotterdam die ook aangewezen was als parkeerplek waarbij je parkeerbelasting dient te betalen. Er was door de bestuurder geen parkeergeld betaald en daarvoor had de bestuurder een parkeerboete gekregen. Hier was hij het niet mee eens en spande een zaak over het parkeergeld aan. Hierin werd hij bijgestaan door jurist Nick Voorbach van verkeersboete.nl.  Heb je een parkeerboete ontvangen? Meld je zaak dan vrijblijvend aan bij verkeersboete.nl. Zij staan je gratis bij. 

2 phev's opladen bij laadplek

Het Gerechtshof behandelde de zaak van de Rotterdammer en N. Voorbach als zijnde parkeerbelastingszaak ook wel naheffingsaanslag. In de volksmond ook wel parkeerboete genoemd. Namelijk het wel of niet betalen van parkeergeld. Het Gerechtshof is in 2022 gekomen tot een uitspraak, waarop de Hoge Raad later dat jaar op gereageerd heeft. Omdat de Hoge Raad met een iets andere uitspraak kwam dan het Gerechtshof haalde het woord “laadpaalkleven” in 2022 opnieuw het nieuws.

Arrest Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, laadpaalkleven

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft de zaak als WAHV-zaak (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) behandelt. In de volksmond wordt dit gezien als een ‘Mulderboete’. Er staat dan de letter M in de rechterbovenhoek en vanuit het CJIB worden deze boetes verstuurd.

De hoogste rechter van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft op 17 maart 2022 en 1 juni 2022 bepaald dat er geen sprake is van het parkeren van je elektrische auto met het doel “het opladen van een elektrisch voertuig” op het moment dat je daar nog staat nadat je accu vol geladen is. Oftewel, je mag daar dan niet meer parkeren als je niet aan het opladen bent.

Bij deze uitspraak heeft men gezegd over laadpaalkleven: er is geen sprake van parkeren met het doel “opladen elektrische voertuigen” wanneer het voertuig niet meer daadwerkelijk wordt opgeladen. Dat het voertuig gedurende enige tijd wordt opgeladen nadat het op een daarvoor bestemde parkeerplek werd neergezet, doet er niet aan af dat het parkeren niet (meer) met het doel plaatsvond. Samengevat: als je op een laadplek staat en je neemt geen stroom af, dan parkeer je fout. Met als gevolg een parkeerboete, maar parkeergeld betalen is een tweede…

Deze uitspraak heeft als basis artikel 225, waarin staat dat je geen parkeergeld verschuldigd bent als je ergens staat waar dat verboden is. Ik heb het dan even simpel geformuleerd. Officieel staat er: “onder parkeren verstaat men dat het doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden”. Je hoeft dus geen parkeergeld te betalen als je bijvoorbeeld op een Kiss and Ride plek staat of bijvoorbeeld een artsenplek.

Arrest Hoge Raad, laadpaalkleven

Als de hoogste rechter van een hof dit bepaalt heeft, dan kun je alleen nog naar de Hoge Raad, de hoogste rechter in parkeerbelastingzaken. De Rotterdammer liet het er niet bij zitten en heeft de Hoge Raad om een oordeel gevraagd

De Hoge Raad heeft zich een aantal maanden later over deze laadpaalkleefzaak gebogen, waarbij de uitspraak van het Gerechtshof beoordeeld is. Het hof gaf aan dat PHEV-berijder verkeerd geparkeerd stond omdat hij handelde in strijd met het bord “uitsluitend opladen elektrische voertuigen” en daarvoor parkeerbelasting verschuldigd is. Echter…

De Hoge Raad oordeelde dat de omstandigheid dat de accu van het elektrische voertuig niet of niet meer opgeladen werd, niet betekent dat er met een ander doel opgeladen werd. Oftewel, als je gewoon parkeergeld betaalt, dan handel je niet in strijd met enig wettelijk voorschrift en mag je dus blijven staan. Anders geformuleerd, maar niet de bedoeling, je mag dus laadpaalkleven mits je parkeergeld betaalt. Je handelt dan niet in strijd met artikel 24, het artikel dat gaat over de ‘parkeerregels’.

Conclusie, mag je nu wel of niet laadpaalkleven?

In veel media staat onterecht dat laadpaalkleven niet illegaal is, met als conclusie dat het dus gewoon mag én dat de Hoge Raad dit bepaalt heeft. Dat is niet juist.

De Hoge Raad heeft enkel in een bepaalde zaak over parkeergeld aangegeven dat de uitspraak van het Gerechtshof “men mag daar niet parkeren als je niet oplaadt, en daarom wordt er een parkeerboete verstrekt”, niet juist is”. Het wel of niet betalen van parkeergeld staat los van de status van een opladende of volgeladen accu. Je kunt ook zeggen dat de uitspraak van het Gerechtshof niet handig geformuleerd is. Dus enkel op basis van de uitspraak van het Gerechtshof is de Hoge Raad tot een andere uitspraak gekomen.

Simpelere conclusie

De Hoge Raad heeft – in zijn algemeenheid – bepaald dat, indien een persoon parkeergeld betaalt, het verder niet van belang is of er stroom wordt afgenomen. Als je parkeergeld betaalt, kan je geen boete ontvangen voor laadpaalkleven.

Sta je op een plek waar je helemaal geen parkeergeld hoeft te betalen, dan kan je mogelijk wel een boete ontvangen voor laadpaalkleven. De Hoge Raad lijkt wel de suggestie te wekken dat ook in zo ’n geval een boete voor laadpaalkleven niet mogelijk is. 

Het bericht Laadpaalkleven mag dat nu wel of niet? De twee uitspraken beoordeeld verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Joeri van Dam

Deel dit bericht