Rijtest Citroën C5X: ouderwets eigenzinnig

Rijtest Citroën C5X: ouderwets eigenzinnig

Ahh ja, de goede oude tijd waarin Citroën gewoon hele vreemde dingen deed. De DS, SM, XM, en de BX, ik noem maar wat. Dit gamma aan intrigerende modellen heeft lang even geen grote sedan gekend, geen echte luxewagen. Maar, hij is terug, nu in de vorm van de Citroën C5X. Een cross-over-station-coupe-sedan met een echte ouderwets eigenzinnig karakter. Wij worden er blij van.

Sterktes Zwaktes
+ Verbruik – Missende opties
+ Luxe – Rijgeluid
+ Comfort – Vering soms té zacht

Wat is de Citroën C5X?

De Citroën C5X is de nieuwste uitvoering van de bekende Citroën luxewagen. Een stationwagen met sedan- en coupe-achtige vormen en de rijhoogte van een cross-over. Snappen wij iets van de styling? Nee. Is dat een probleem? Zeker niet. De luxe-Citroëns hebben altijd een eigenzinnig en eigenaardig uiterlijk gehad, persoonlijk vind ik ze allemaal geweldig. Ook de Citroën C5X is geen uitzondering.

Van voor is de bekende Citroën voorkant uitgesmeerd over een platte en elegante neus. De koplampen en ledstrip zijn kenmerkend voor de nieuwe styling van het Franse merk. De Citroën Chevrons lopen mooi door in de grill, een mooi hommage naar de vorige Citroën C5. Achter wordt het ingewikkelder. De aflopende daklijn hint naar een coupé, maar is eigenlijk een station, volgens ons althans. De achterlichten tonen gelijkenissen met die van de huidige C4, de twee spoilers vinden wij heel gaaf. Over het algemeen vinden wij de auto elegant, bijzonder en bovenal goed gelukt. Zelfs in het saaie zwart is de Citroën C5X bijzonder.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de C5X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Business Plus Edition. De middelste uitvoering met de grootste motor dus. Niet gek. De benzinemotor is een 1.6 met 181 pk, de elektromotor levert 81 kW. De accu is 12.4 kWh groot en is in een 11 kW lader in net iets minder dan 4 uur vol. Totaalvermogen: 225 pk.

Spot de redacteur

Hoe rijdt hij?

Ik heb al een paar keer gestrooid met de term luxewagen. Dus u zal nu wel een hoop woorden zoals ‘comfort’ en ‘zweven’ verwachten. Daar wacht ik nog heel even mee, maar ik kan niet beloven dat ik ze niet ga gebruiken. Allereest, wanneer je gaat zitten en de deur sluit, beweegt de stoel precies naar de positie waar je hem het laatst gelaten hebt, altijd fijn. De stoelen, zowel voor als achter, zitten erg lekker en de materialen zijn erg fijn. De knoppen, pook en andere aanraakpunten voelen erg goed.

De auto stuurt enorm licht, de vering is subliem en vangt alle hobbels perfect op. Het comfort is zodanig hoog dat de auto lijkt te zweven. Potverdikkie, toch gebruikt. Maar goed, de auto heeft verschillende rijmodi. Een daarvan is de comfortstand, deze zorgt voor een ultieme Citroënesque rijervaring. Zachte vering, makkelijk sturen en een snelwegbeweging vergelijkbaar met die van de overtocht van IJmuiden naar Harwich. De sportstand zorgt voor een strakkere vering en snellere gasrepsons, daarnaast leunt deze stand meer op de benzinemotor. Er is een duidelijk merkbaar verschil tussen de standen. Tijdens het rijden gaat alles makkelijk. De hulpsystemen werken naar behoren en de Citroën C5X laat zich makkelijk besturen.

Sterke punten

Het verbruik van de Citroën C5X is simpelweg erg goed. De auto is, bij een volgeladen accu en normale rijstijl, ultiem zuinig. Op een rit vanuit Rotterdam naar Breda hebben wij, met een volle auto (zowel qua personen als accu en brandstof) 1 op 25 gehaald met een gemiddelde snelheid van 105 km/u. Als je de accu volhoudt, rij je lekker zuinig. Op de terugweg vanuit Weert richting Breda reden we met dezelfde bezetting 130 km/u, dan raakt de accu relatief snel leeg. Logisch ook. Met 130 km/u en halverwege een lege accu was het gemiddelde verbruik nog steeds 1 op 15, niet geweldig maar ook zeker niet slecht.

De luxe van de Citroën C5X is op niveau. De zachte, soepele stoelen geven de comfortervaring die wij gewend zijn van een luxe Citroën. Helaas is onze testauto slechts afgewerkt in een saaie, zwarte kleur. Maar, ook kan er gekozen worden voor een two-tone interieur met grijzen of blauw. De knoppen zijn mooi netjes afgewerkt en de gehele ervaring van de auto besturen voelt luxueus.

Het comfort wordt mede mogelijk gemaakt door de eerder benoemde stoelen, maar dat is niet alles. De ruiten van dubbel glas dempen veel geluiden, de deuren vallen zacht dicht en de verwarmde items zorgen voor ultiem gemak. Voorruit, achterruit en de spiegels, allemaal verwarmd. In de winter dus gewoon instappen, drie minuutjes wachten en gas erop. De vering is misschien wel de grootste speler in het comfortspel. De comfortstand geeft een egaliserende zweefervaring van jewelste. Helemaal fijn.

Zwakke punten

Meer dan vijftigduizend piek neertellen voor een luxewagen is een vrij grote stap. Voor dat geld en kijkend naar de competitie is er een aantal opties die je kan verwachten. Helaas geeft Citroën je niet die opties op de C5X. Zo is het niet mogelijk om een panoramadak te bestellen op de Citroën C5X, ook kan er niet worden gekozen voor een elektronische achterklep, terwijl deze juist zo lang en zwaar is. Nu moet je dus een fikse slinger aan je achterklep geven voordat hij open of dicht gaat. Toch jammer.

De fantastische comfortvering is op bijna elk moment top. Maar, er zijn momenten waarbij je liever in sportstand zit. Zo is er een specifiek stuk snelweg (maar ook op veel andere plekken op de Nederlandse wegen is dit voorbeeld van toepassing) tussen Dordrecht en Rotterdam waar er twee fikse bulten in de weg zitten. Met 100 km/u (en dus al helemaal met 130) heeft de Citroën C5X nogal eens de neiging om de lucht in te lanceren en de klap niet voldoende op te vangen. Hierdoor klap je soms vrij hard terug naar beneden. Dit lijkt ons niet de bedoeling. Daarnaast is het gevaarlijk en enorm oncomfortabel. Dit probleem is opgelost als je hem in de sportstand zet.

Uitrusting

De Citroën C5X is een luxewagen vol opties. Ons model pronkt met climate control, navigatie en 19 inch lichtmetalen velgen. Ook hebben we een verwarmbare voorruit en -voorstoelen, keyless entry en start, head-up display en een draadloze telefoonoplader. Ook zijn de spiegels verwarmd en hebben wij een mooi scherm. Helaas, zoals eerder benoemd, geen mogelijkheid tot panoramadak of elektrische achterklep. Wel zijn er veel hulp- en veiligheidssystemen aanwezig.

Conclusie rijtest Citroën C5X

De Citroën C5X is een echte moderne, ouderwets eigenzinnige luxewagen uit Frankrijk. Eigenwijze styling, extreem comfort en een bijzondere uitstraling. De auto is comfortabel, vlot en gemakkelijk te besturen. Er zijn genoeg opties, helaas missen wij wel een aantal basisopties in dit segment. De vering is supercomfortabel maar soms iets te zacht. De auto is erg zuinig, zelfs met een volle belading. Wel moet je op je accu letten. Kortom, een gewoon erg bijzondere en goede auto.

De Citroën C5X is verkrijgbaar vanaf 46.260,- euro. Onze auto kost, ietsje meer, namelijk rond de 51.000,- euro.

Het bericht Rijtest Citroën C5X: ouderwets eigenzinnig verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Daan Weber

Deel dit bericht