Rijtest Dacia Spring Electric: Veel van weinig

Rijtest Dacia Spring Electric: Veel van weinig

We hebben een nieuwe kampioen! De Dacia Spring Electric is met 17.890 euro de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Maar is het ook een goede elektrische auto? We hebben onze EV-kennis er tijdens een rijtest op los gelaten en kunnen wel zeggen dat deze elektrische Dacia GOED goedkoop is.

Wat is de Dacia Spring Electric?

Het is de eerste elektrische auto van Dacia, het zustermerk van Renault. Je kunt zeggen: het budgetmerk, maar er zijn ook genoeg Daciarijders die aangeven dat je juist waar voor je geld krijgt. Er zijn geen grote budgetten gestopt in prettig en zacht aanvoelende knoppen of deuren die als een kluis dichtslaan. Alles werkt gewoon, maar het is niet in een luxe papiertje verpakt. Alle niet uitgegeven R&D budgetten zorgen voor de lage aanschafprijs, en dat maakt de Spring Electric zelfs de goedkoopste elektrische auto van Nederland.

Voorin zit je goed. De stoelen konden beter, maar Dacia bevestigt zelf al dat het definitieve model comfortabelere stoelen krijgt. Dat geldt voor het uiteindelijk productiemodel dat in het najaar van 2021 verschijnt.

Uitrusting

Voor zijn vanafprijs van 17.890 euro krijg je een elektrische auto waarmee je 230 km ver kunt rijden op zijn 27,4 kWh accu. Op papier althans. Tijdens onze rijtest bleek dat de Dacia Spring Electric redelijk makkelijk bij de actieradius van 230 km in de buurt komt. En voor die 18 mille krijg je ook nog eens een elektrische auto met vijf deuren, waarbij de vijfde deur de achterklep is. De bagageruimte is 290 liter groot. Qua uitrusting volgt hij niet helemaal de trend van standaard climate control etc. op nieuwe auto’s, maar biedt wel bluetooth connectiviteit, een USB aansluiting, een Mode-3 laadkabel (om mee op te laden bij thuislaadpalen en publieke laadpalen) en optioneel handmatige airconditioning. Voor 100 euro meer heb je de Business uitvoering en krijg je ook parkeersensoren achter, beschermlijsten op de dorpel en tildrempel van de bagageruimte, vloermatten voor en achter en carsharing-voorbereiding. Bovendien kun je kiezen voor een 30 kW DC lader (495 euro) of een navigatiesysteem (395 euro). Het navigatiesysteem laat op de kaart publieke laadpalen zien, wat natuurlijk handig is. Je ziet echter niet of deze laadpalen vrij zijn. Je kan niet alles krijgen voor deze prijs… Maar de zichtbaarheid van laadpalen is niet bij elke elektrische auto een vanzelfsprekendheid. Tevens heb je straks ook via een app inzicht in je Dacia. De app hebben we niet kunnen testen, maar als deze op de Renault app lijkt (wat we wel verwachten), dan mag je daar heel blij mee zijn.

Hoe rijdt hij?

De Dacia Spring Electric rijdt goed. Eerder comfortabel dan sportief. Veel elektrische auto’s zijn gedwongen sportief, omdat de auto in kwestie standaard zwaar is vanwege het accupakket. De Dacia weegt maar 991 kg en dat merk je. Hij is lekker lichtvoetig, al kun je een vermogen van 44 pk nog niet sportief noemen. Maar doordat die 44 pk (in ECO-modus 31 pk) elektrische pk’s zijn, voelen die 44 paardenkrachten aan als het dubbele.

De van 0 naar 100 km/u-sprint meet je eerder met een kalender dan een stopwatch. Hij duurt namelijk 19,1 seconden, maar ook dat voelt niet zo aan. Tot 70 km/u is hij namelijk lekker vlot. Het unieke aan deze testauto is dat we zijn topsnelheid in Nederland hebben kunnen meten. Bij 125 km/u geeft hij de pijp aan Maarten.

Sterke punten

Deze Dacia Spring Electric is een ijzersterke aanbieding. Je krijgt veel elektrische auto (range 235 km) voor zijn prijs. Bedenk van tevoren wel dat je qua auto een uitgeklede auto krijgt, maar dan wel één van Europees niveau. Ja, er is op veel zaken bezuinigd, maar alles wat erop zit werkt wel goed!

Ondanks zijn lage prijs is het niet de kleinste elektrische auto. Hij heeft vijf deuren, is redelijk ruim van binnen en heeft bijna 300 liter bagageruimte. Zijn langzame sprint naar 100 km/u ervaar je niet als langzaam, omdat hij elektropowerrr heeft. Ook al is het maar 44 pk, het voelt aan als meer.  

Zijn gewicht van 991 kg helpt bij zijn rijgedrag. Maar ook als je straks vanaf 2025 wegenbelasting gaat betalen voor elektrische auto’s. Dacia claimt dat hun eerste elektrische auto de laagste TCO (Total Cost of Ownership) heeft. Dat maakt hem direct interessant voor wagenparkbeheerders als leaseauto voor nieuwe medewerkers, voorloopauto voor mensen die moeten wachten op hun uiteindelijke leaseauto, maar ook als tweede auto voor het gezin. Vanaf 2022 kun je als particulier weer gebruiken maken van SEPP (subsidie particulieren), waardoor de auto ineens ongeveer 14.000 euro kost óf een aantrekkelijke private leaseprijs heeft.

Zwakke punten

Zijn budget-insteek heeft voordelen, maar ook nadelen. Het stuurwiel is bijvoorbeeld niet in hoogte of diepte verstelbaar. Daarnaast kun je ook niet kiezen voor comfortverhogende opties zoals climate control of cruise control, terwijl er op het stuur wel ruimte voor is. Het aantal niet gebruikte knoppen is namelijk best groot.

Dankzij een kleine elektromotor is er genoeg ruimte voor een frunk, maar die zit er (nog) niet in

Het 27,4 kWh accupakket leent zich uitstekend voor opladen met 1-fase. In 8,5 uur is hij volledig opgeladen, terwijl je een elektrische auto eigenlijk nooit met 0% weg zet. Toch communiceren veel autofabrikanten de volledige laadtijd… Het is wel jammer dat hij niet standaard met een Mode-2 kabel geleverd wordt. Dat is de oplaadkabel waarmee je je elektrische auto kunt opladen via het stopcontact (laadsnelheid 2,3 kW). Deze zouden we ALTIJD erbij bestellen (395 euro). Een DC-lader is optioneel. Standaard AC laden kennen we al van Renault. De Renault Twingo Electric (zie rijtest) en ZOE hebben deze namelijk ook niet, maar kunnen wel met 22 kW AC geladen worden. AC laden doe je thuis en bij publieke laadpalen. De Dacia kan AC laden met 6,6 kW.

Zijn accupakket is luchtgekoeld in plaats van watergekoeld. Daardoor duurt het koelen langer en heb je in mindere mate invloed op de temperatuurhuishouding van het accupakket. Dit zal zijn effect hebben op het pre-conditioneren, maar ook op de effectiviteit van het snelladen.

Een handgreep in de achterklep ontbreekt

Conclusie rijtest Dacia Spring Electric

De Dacia windt er geen doekjes om. Hij is goedkoop en dat merk je wel aan bepaalde zaken. Denk aan de uitrusting, afwerking/windgeruis, maar ook zijn 44 pk. Daar staat tegenover dat het in de praktijk allemaal wel meevalt. De standaarduitrusting is basis, maar niet kaal. Zijn 44 pk voelt aan als het dubbele. En hoewel het de goedkoopste EV van Nederland is, is het niet de kleinste met zijn vijf deuren en 300 liter bagageruimte. Het is oprecht een leuke en goedkope elektrische auto! Hij biedt meer dan je verwacht voor zijn prijs. Dacia maakt elektrisch rijden betaalbaar voor een grote groep. Stiekem verwachten én hopen we dat we hem veelvuldig op de Nederlandse wegen zullen aantreffen. Graag wel met het Orange Pack. De spiegels, een deel van de dakrails en onderrand van de koplampen zijn dan oranje uitgevoerd. Dat hoort toch bij een auto die Spring (lente) in zijn naam heeft?

De Spring Electric is eind dit jaar leverbaar. Vanaf 1 april kun je hem bestellen via de Dacia website. Liever samenstellen bij de dealer? Dan kun je vanaf medio juni je bestelling op locatie plaatsen.

Het bericht Rijtest Dacia Spring Electric: Veel van weinig verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht