Rijtest: De Carver rijdt als een bestuurbare achtbaan

Rijtest: De Carver rijdt als een bestuurbare achtbaan

In Nederland heerst de gedachten dat wij geen automotive sector meer hebben. Daar klopt natuurlijk niks van. Wij produceren alleen geen normale auto’s. De doldwaze Donkervoort, of een lichtabsorberende Lightyear zijn hier een goed voorbeeld van. Er is echter een goedkoper en nog gekker alternatief uit ons kleine kikkerland, de Carver.

Wat is de Carver?

Carver in het park
Oranje boven

Een vraag waar menig filosoof of wethouder zich op stuk bijt. De Carver is wellicht het beste te omschrijven als een combinatie tussen een brommobiel en een attractie. De topsnelheid is gelimiteerd tot 45 km/h dus volgens de wet is het een brommobiel. De manier waarop het door een bocht gaat suggereert echter dat het gaat om een bestuurbare achtbaan. Zoals de naam al suggereert snijdt de Carver een bocht aan door mee te leunen tijdens het sturen. Dit systeem is tegenwoordig wellicht bekend van de Vespa MP3, maar is eigenlijk een doorontwikkeling van de Vandenbrink Carver.

Vandenbrink Carver

De voorganger van de huidige Carver beheerste namelijk hetzelfde trucje, alleen dan als auto. Na enkele prototypes en een paar successen, wist Carver zijn eerste productiemodellen te verkopen. Helaas bleek de achilleshiel van de Carver toch het radicale ontwerp te zijn, maar niet op de manier waarop zou denken. De Vandenbrink Carver maakte namelijk gebruik van een 660cc blok van Daihatsu. Hetzelfde Daihatsu dat in 2009 door Toyota de opdracht kreeg om geen motorblokken meer te leveren aan derde partijen. Dit in combinatie met de hoge aanschafprijs van €30,000,-, liet het productieaantal op een magere 200 stuks. Dat zal deze keer niet gebeuren, want de huidige versie is namelijk volledig elektrisch en onder de €10,000,-.

Hoe rijdt het?

Carver herfst
Carver in de herfst

Om de gedachten van de nieuwe Carver volledig te begrijpen, is het belangrijk om te weten dat alles draait om het kantelmechanisme. Dus exact hetzelfde gevoel als de Vandenbrink, alleen dan in de vorm van een budget brommobiel. Dat is ze 100% gelukt. De rijervaring is met niks te vergelijken dat tegenwoordig op de weg mag. Het leunen van de cabine tijdens een lange bocht geeft het gevoel, alsof je 2 keer zo hard rijdt dan daadwerkelijk mogelijk is.. Rechte stukken worden plots bezaaid met denkbeeldige obstakels die uiteraard op het laatste moment ontweken moeten worden. Als autobestuurder is het vast wel eens opgevallen dat een motorrijder achter je begint te slingeren op een recht stuk. Dat is precies wat de Carver met je doet, met als resultaat een lach dat breder is dan je gezicht.

Carver leunen
Carver leunend door de bocht

Als we eenmaal van de dijkweg af zijn, moet er een keuze gemaakt worden, autoweg of fietspad? Dit blijft een lastig obstakel want op beide wegen komen er unieke problemen voorbij. Als er gekozen wordt voor de autoweg dan accelereert de Carver net snel genoeg om mee te rijden in het verkeer. Door gebruik te maken van de 2 elektromotoren van 2 kW ieder, is de topsnelheid van 45 km/u bereikt in ongeveer 8 seconden.

Zijprofiel Carver
Scherp ontwerp

Echter is het gevoel op een 2- baans weg dat de Carver te klein is in vergelijking met de auto’s eromheen. Een gevoel van wantrouwen en twijfel kruipt naar binnen over het zien en gezien worden door andere bestuurders. Op het fietspad is de Carver echter weer te groot. Ondanks het geringe formaat van slechts 98 cm breed, is het fietspad toch wat aan de krappe kant. Inhaalmanoeuvres zullen goed getimed moeten worden en het rijden tussen 2 paaltjes op een fietspad vereist enig gewenning en een hoop zelfverzekerdheid.

Sterke punten Carver

Carver at night
In de avond

Als brommobiel is de Carver ondanks zijn bijzondere voorkomen, zeer competitief geprijsd. Met een vanafprijs van €9.980,- ligt de aanschafprijs een volle €5000,- lager dan bij een Biro. Voor deze prijs is het bereik van 100 km op één lading ook indrukwekkend te noemen. De Carver is voorzien van een slim systeem waarmee de accu opgeladen kan worden door middel van een ingebouwde stekker. Deze 230V stekker zit achterin de Carver en kan gemakkelijk als een haspel uit de brommobiel gehaald worden. Eenmaal verbonden doet de Carver er ongeveer 5 uur over om het 5,4 kWh accupakket volledig op te laden.

Carver stekker locatie
Stekker locatie

Alles draait om de rijervaring bij de Carver maar ook op praktisch gebied is er het één en ander aanwezig. Zo zijn er 3 opbergvakken gevormd in het dashboard met genoeg ruimte voor een ijskrabber, een raamwisser en een grote bos sleutels. Achterin is de Carver voorzien tevens voorzien van een kleine laadruimte van 75 liter. Genoeg om in de praktijk een rugzak en een cameratas mee te nemen.

Bagageruimte Carver
75 liter Bagageruimte

Op het gebied van styling straalt de Carver een geheel eigen identiteit uit. Het is niet de klassieke vierkante brommobiel, nee de Carver snijdt een ander pad aan door te komen met 3 wielen en een heuse spoiler! Vooral in het oranje is deze Nederlandse creatie een aandacht magneet. Het maakt niet uit waar je bent of wat er ook naast je staat, de Carver zal altijd het meeste aandacht krijgen. Wanneer je eenmaal klaar bent met het uitlachen van de Lamborghini naast je, zal al snel de aandacht getrokken worden naar het hoeveelheid zicht rondom. De Carver heeft twee hele grote zijruiten en één voorruit dat tot boven je hoofd doorloopt. Het gevoel van ruimte wordt hierdoor extra benadrukt voor de bestuurder.

Zwakke punten Carver

Carver kantelt
En poseer

Voor de passagier is dat echter een ander verhaal. De Carver komt in een unieke tandemopstelling dat de 2 inzittende achter elkaar zet. Voor de achterste passagier zorgt dit voor een krap en benauwd gevoel. Dit wordt niet verbeterd door de zeer stevige kunststof stoelen waarop gezeten wordt. Wij mogen dan wel met de luxere Comfort editie rijden van €10.970,-, de extra zwarte stoelbekleding doet minder aan het comfort dan zijn modelnaam doet suggereren. Dit heeft ermee te maken dat de Carver heel duidelijk gemaakt is op een bepaald budget.

Interieur Carver
Interieur met navigatie

De afwerking zit niet op het niveau dat het zou moeten zijn en dit vind je overal terug. Het rijwind geluid is erg hard, en bij typisch Hollands herfstweer zal een deel van het weer terug in de cabine komen in de vorm van regendruppels. Ook werkt de blower niet goed genoeg om de grote zijruiten te ontwasemen. Omdat deze ramen zo groot zijn kunnen ze niet naar beneden, het afstellen van de spiegels zal dan ook met de deur open moeten gebeuren. Deze spiegels zijn erg belangrijk want het zicht naar achteren is slecht, dit komt door de unieke vorm van de Carver. Inparkeren gaat daarom ook lastiger dan je zou denken.

De knoppen voor Drive Neutral en Reverse voelen goed aan, maar de stalk knoppen bij het stuur juist weer niet. Zo staan er op de ruitenwisser stalk 4 functies maar werken er slechts 3. Op de lampenstalk aan de linkerkant staan 3 functies ,off, stadslicht en normaal licht. Echter zet de Carver automatisch zijn lampen aan en kan dit niet uitgezet worden. Door dit soort aandachtspunten krijgt de Carver het gevoel mee van een rijdend prototype, wat het in zekere zin ook is.

Carver lamp
De lampen

Carver is namelijk druk bezig met zijn product continu te verbeteren door middel van updates. Deze updates worden vervolgens doorgevoerd op de showroommodellen maar ook alle verkochte exemplaren, een nobel en goede insteek. Een ander uniek probleem voor de Carver is windgevoeligheid. Het voertuig is hoger dan dat het breed is en bij veel zijwind zal de brommobiel dan ook meeleunen tegen de wind in. Een vreemde ervaring als je 45 km/h rijdt op een rechte weg, maar alsnog scheef zit.

Uitrusting

Carver dak open
Dak omlaag, raam eruit

Onze Carver heeft naast een uitstekende kleur, ook diverse opties meegekregen. Laten we beginnen met het oprolbare cabriodak, standaard op alle modellen. Dit maakt het mogelijk om het gevoel van rijplezier nog meer te vergroten op een mooie zomerdag. Daarnaast is het mogelijk om de beide zijruiten te demonteren en naast je te plaatsen in de cabine. Dit moet wel met 2 personen gebeuren, maar het effect tijdens het rijden is alsof je bijna meer buiten dan binnen zit.

uitschuifbaar raam Carver
Raam schuift eruit

Ons Comfort model komt daarnaast met 3 verschillende rijmodi, Comfort, Normal en Sport. In Comfort mode zal de Carver wat minder ver door de bocht leunen en in Sport juist een stuk meer. De Carver kan met een maximale hoek van 40 graden door de bocht heen. Mocht je te ver gaan leunen, dan zal er een waarschuwingsgeluid gaan klinken. Weinig bliepjes staat voor; zou je dat nou wel doen? En veel bliepjes staat voor: Dit moet je niet meer doen!

Dak omlaag Carver
Telefoonhouder

Op het gebied van infotainment biedt de Carver een zeer uitgebreide selectie aan zelf meegenomen telefoons aan. De telefoonhouder op het dashboard verzorgt in combinatie met jouw smartphone voor navigatie en muziek. Door de telefoon door middel van bluetooth te verbinden met de Carver, kan er muziek geluisterd worden via de ingebouwde speakers. Een slimme oplossing, want er zijn maar weinig dingen in het leven waar wij meer aan gewend zijn dan onze eigen telefoon.

Conclusie Carver

Herfst en Nieuwegein

Als voertuig blijft de Carver na een week testen nog redelijk mysterieus. Is het een brommobiel? Is het een Scooter? Waar moet je ermee rijden? Vele vragen blijven nog open staan, zo ook de vraag voor wie is een Carver nou precies bedoeld? De doelgroep dat normaal gesproken een brommobiel zou kopen, doen dit vaak omdat een auto geen optie is en een brommer te onpraktisch. De Carver zit hier weer precies tussenin. Ook wordt er voor een brommobiel gekozen omdat rijden op de snelweg bijvoorbeeld te gevaarlijk aanvoelt. Maar de Carver zijn grootste verkooppunt is de adrenalineshot die je krijgt als je leunend door een bocht gaat. De doelgroep is wat lastig vast te stellen en dat is mede waarom Carver onlangs de Cargo introduceerde, een bestel variant voor de alsmaar groeiende take-away doelgroep. Naar ons idee een slimme zet.

Carver in de stad
Stadsvoertuig

De geringe doelgroep dat overblijft zal van zijn of haar keuze geen spijt krijgen. Als tweede voertuig voor in de stad, is de Carver een perfecte oplossing voor mensen die net even wat anders willen. Erin rijden zal zelfs de meest grauwe maandagochtend nog veranderen in een hoogtepunt van de week. Met een scherpe prijs en een scherp uiterlijk snijdt de Carver zijn eigen weg in de wereld van de brommobiel. Opvallend, spannend en van eigen bodem, de Carver laat zien dat een unieke rijervaring voor iedereen mogelijk is, en het doet het met een trots Oranje randje.

Het bericht Rijtest: De Carver rijdt als een bestuurbare achtbaan verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht