Rijtest Hyundai NEXO: zijn we klaar voor de waterstoftoekomst?

Rijtest Hyundai NEXO: zijn we klaar voor de waterstoftoekomst?

Waterstofauto’s zijn al een decennialange voorbode voor de toekomst. Al in 2003 gaf George W. Bush aan dat hij 1,2 miljard dollar wilde vrijmaken voor de ontwikkeling van waterstofauto’s. Een succesvolle waterstoftoekomst leek gegarandeerd. Dat het anders gelopen is, blijkt wel uit de verkoopcijfers van bijvoorbeeld elektrische versus waterstofauto’s. In onze rijtest met de Hyundai NEXO maken we kennis met rijden op waterstof.

SterktesZwaktes+ EV met gebruiksgemak van een brandstofauto– Beperkte tankmogelijkheden+ Eigenzinnige uitstraling– Prijs+ Handige gimmicks– Hoeveelheid knoppen in interieur

De ontwikkeling van waterstoftechniek is een soort kip-en-ei-verhaal. Het aantal waterstoftankstations bleef laag omdat het aanbod van waterstofauto’s beperkt is. En de autobranche laat waterstofauto’s links liggen, omdat er nog te weinig tankstations zijn. Ondanks dit kip-en-ei-verhaal, zijn er een paar merken steevast in waterstof blijven geloven. Hyundai is er één van.

Wat is de Hyundai NEXO?

De Hyundai NEXO is de tweede waterstofauto van Hyundai. Het is de opvolger van de Hyundai iX35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), die in 2012 het levenslicht zag. Eén jaar later kwam die ook naar Nederland. De opvolger van de iX35 Fuel Cell is de Hyundai NEXO: een grote, modernere auto die alleen als FCEV verkrijgbaar is. In 2018 verscheen de NEXO ten tonele, en hij is nog steeds niet verouderd.

Hoe werkt een waterstofauto?

De basis van een waterstofauto is een brandstofcel en een klein accupakket. Bij de Hyundai NEXO uit onze rijtest betreft het een accu met een capaciteit van 1,56 kWh. Waterstofmoleculen (H+) zijn positief geladen en komen in de brandstofcel, de motor, in aanraking met negatief geladen zuurstofmoleculen (O-). Wanneer H2, waterstof, en O2, lucht, met elkaar in aanraking komen, ontstaat er een chemische reactie waarbij energie en water (H2O) vrijkomt. De H+ deeltjes geven in dit proces hun elektronen af: dat is waar de energie vandaan komt. De vrijgekomen energie uit de brandstofcel drijft de elektromotor aan. Het kleine accupakket ertussen dient als buffer. Uit de kunststofuitlaat komt puur water. Dat moet je overigens niet drinken (het smaakt ook niet lekker), want er zitten geen mineralen in.

Hoe rijdt het?

Bij de Hyundai NEXO merk je aan alles dat het geen standaard auto is. De NEXO deelt vrijwel geen onderdelen met andere Hyundaimodellen. Het gevoel dat je met iets bijzonders te maken hebt, begint al aan de buitenkant. Ons exemplaar is uitgevoerd in Mat Titanium Grey. De lak, fraai vormgegeven velgen en een doorlopende lichtbalk aan de voorkant maken de NEXO een echte eyecatcher. Voor vertrek drukt een Hyundai-medewerker ons nog op het hart dat we alleen door de krasstraat wasstraat mogen als het écht nodig is. Daarvan gaat-ie langzamerhand meer glimmen en dat is niet de bedoeling bij deze auto.

Eenmaal ín de NEXO gezeten, besef je opnieuw dat je met een speciale auto te maken hebt. Het interieur ziet er intelligent en hoogwaardig uit. De bekleding is opgetrokken uit lichtgrijs kunstleer. Het tweespaakstuur geeft de cockpit een eigenzinnige look. Op het informatiescherm zie je je voorraad waterstof (uitgedrukt in kilo’s), je actuele actieradius en de afstand tot het dichtstbijzijnde waterstofstation. Tussen de twee voorstoelen zit een grote middenconsole vol met knoppen. Ze zijn groot en dus goed zichtbaar, maar door de hoeveelheid (knoppen met allemaal verschillende functies) is het wel even wennen om ze op de tast te bedienen. Het knoppenveld draagt wel sterk bij aan het cockpit-gevoel in de NEXO.

Emissievrije SUV

De Hyundai NEXO is een forse SUV. Maar het is wel een SUV die 0 gram CO2 per kilometer uitstoot: dat is zeldzaam. Een waterstofauto rijdt eigenlijk hetzelfde als een elektrische auto; het verschil is alleen dat je een kortere laadtijd hebt. En in de meeste gevallen ook nog eens een grotere actieradius. Bijkomend voordeel van een waterstofauto is dat de energiedrager minder gevoelig is voor weersomstandigheden en temperatuur. Dat betekent dat de Hyundai NEXO onder alle omstandigheden een grote actieradius biedt. Volgens de WLTP-test heeft de Hyundai NEXO een actieradius van 665 kilometer.

Qua rijgedrag heeft hij echte SUV-eigenschappen; de zitpositie is hoog en de auto voelt groot aan. Ondanks dat stuurt de auto fijn door bochten. De waterstof-elektromotor heeft een vermogen van 120 kW ofwel 163 pk. Zijn 0-100-tijd bedraagt 9,5 seconden en hij gaat maximaal 179 km/u. Bij het uitschakelen van de NEXO is er een soort stofzuigergeluid hoorbaar. Dat geluid is afkomstig van een compressor, die residuwater uit het brandstofcelsysteem blaast.

Hyundai NEXO gimmicks

De NEXO heeft naast adaptieve cruise control en Lane Keeping Assist nog een aantal andere handige features. Zo heeft hij bijvoorbeeld cameraatjes in de buitenspiegels, die laten zien wat er in de dode hoek zit als je het knipperlicht aan zet. Daarnaast is hij uitgerust met Remote Smart Parking Assist (RSPA). Met de knoppen op de sleutel kun je de NEXO naar voren of naar achteren laten rijden, én hij kan zelf inparkeren. Een ander interessant kenmerk is dat hij de lucht zuivert. De Hyundai NEXO filtert fijnstof uit de lucht, om de zuurstof zo puur mogelijk in de brandstofcel te laten komen. In het touchscreenmenu geeft de NEXO overigens weer hoeveel lucht je al gezuiverd hebt.

De dodehoekcamera in de buitenspiegels activeert bij het gebruik van de richtingaanwijzer

Sterke punten

Het gemak van een brandstofauto in een EV

De NEXO heeft de rijeigenschappen van een elektrische auto, maar het gebruikersgemak van een brandstofauto. Dat betekent dat de NEXO  grote afstanden kan afleggen zónder CO2 uit te stoten. Bovendien tank je hem in mum van tijd weer vol en kun je de reis voortzetten. Let wel op bij welke pomp je waterstof tankt; meestal kun je kiezen tussen 350 bar en 700 bar. Om de waterstoftank van de Hyundai NEXO te vullen heb je heel veel druk nodig. Je tankt hem vol bij de pomp van 700 bar. Sta je bij de 350 bar pomp, dan zit je waterstoftank na de tankbeurt maar halfvol.

Eigenzinnige uitstraling

Zowel aan de binnen- als de buitenkant heeft de Hyundai NEXO een eigenzinnige vormgeving. Hyundai heeft echt iets speciaals gemaakt van hun waterstofauto. De NEXO is een unieke auto en deelt weinig onderdelen met andere Hyundai modellen. Je merkt dat Hyundai overal over heeft nagedacht. Zelfs de ventilatiegaatjes in de stoelen zijn aangebracht in een specifiek patroon en de toplaag van het dashboard heeft een bijzondere structuur. De matte Titanium Grey lak maakt ons testexemplaar helemaal af.

De automatisch in de deur verzinkende handgrepen zijn exclusief voor de Hyundai NEXO

Handige gimmicks

De NEXO is voorzien van een paar typische features. Zo kun je bijvoorbeeld op het multimediascherm zien hoeveel lucht je hebt gezuiverd tijdens de rit. Als je het knipperlicht aan zet, verschijnt het beeld van de dodehoekcamera’s achter het stuurwiel; erg handig bij een auto van dit formaat. Tot slot heeft de NEXO ook nog Remote Smart Parking Assist. Daarmee kan je de auto zonder bestuurder naar voren of achteren laten rollen, of zelfs laten inparkeren in een parkeervak.

 Zwakke punten

Beperkte tankmogelijkheden

Je kunt helaas nog maar op weinig plekken waterstof tanken. In Nederland zijn er nu vijf waterstofstations. In Den Haag, Arnhem, Helmond, Rhoon en Delfzijl kun je al waterstof tanken. Maar er zijn genoeg uitbreidingsplannen voor het waterstofnetwerk. Er liggen al plannen klaar voor meer waterstoftankstations in Amsterdam, Utrecht, Schiphol, Rotterdam Airport, Breda, Pesse en Oude Tonge. Na verloop van tijd komen er dus meer H2-tankstations op de kaart.

Prijs

In vergelijking met brandstofauto’s of EV’s uit hetzelfde segment, is de Hyundai NEXO een dure optie. De aanschafprijs is hoog: het begint bij 83.995 euro. Bovendien is waterstof tanken is nauwelijks voordeliger dan een benzineauto volgooien. Bij waterstof betaal je ruwweg 12 cent per kilometer, bij een benzineauto bedragen de kosten 13 of 14 cent per kilometer.

Knoppenveld op de middenconsole

Het aantal knoppen op de middenconsole is indrukwekkend. Het is een van de dingen die de auto zo eigenzinnig maakt. Maar voor een nieuwe bestuurder is het lastig om op de tast uit te vinden welke functie elke knop heeft. Al zullen ervaren NEXO-rijders dit kunstje ongetwijfeld onder de knie krijgen.

De grote hoeveelheid knoppen is een tikkeltje overweldigend

Scheikunde-les waterstof

Waterstof (H2) komt van nature niet voor in de atmosfeer. Om waterstof te maken moet je watermoleculen (H2O) splitsen in H2 en O2. Dat doe je door middel van elektrolyse; je hangt twee elektroden in een bak water en brengt een elektrische spanning aan tussen de twee elektroden. Aan de ene elektrode ontstaat dan zuurstof (O2) en aan de andere elektrode ontstaat waterstof (H2). Waterstof moet je vervolgens opslaan in een drukvat, anders zal het meteen weer met zuurstof reageren en terug veranderen in H2O. Waterstof is een geweldige energiedrager: het is geen fossiele brandstof, want je kunt het zelf maken. Maar het proces van waterstofwinning kost ook energie; meer zelfs dan de hoeveelheid energie die je eruit kunt halen. Lees hier meer over de voor- en nadelen van waterstof.

Conclusie rijtest Hyundai NEXO

Dat de Hyundai NEXO klaar is voor een spetterende (pun intended) waterstoftoekomst, bleek wel tijdens onze rijtest. Qua waterstoftechniek loopt Hyundai (samen met Toyota) mijlenver voor op de rest van de autobranche. Waterstoftankstations zijn nog schaars, maar met een actieradius van 665 kilometer is er altijd wel een bereikbaar. Nu er ook nog eens bouwplannen voor nieuwe waterstoftankstations zijn, kan er toch eigenlijk geen sprake meer zijn van het kip-en-ei verhaal? Wij zijn heel benieuwd of de toekomst ons meer waterstofauto’s gaat brengen.

De Hyundai NEXO is verkrijgbaar bij zeven gespecialiseerde dealers in Nederland. Hij heeft een vanafprijs van 83.995 euro. De Hyundai NEXO uit onze rijtest kostte 74.037 euro in 2018. Intussen is de aanschafprijs dus flink gestegen. Hyundai Motor Nederland laat weten dat, ondanks de komst van de scherper geprijsde Toyota Mirai, de prijs van de NEXO vooralsnog niet verlaagd wordt.

Het bericht Rijtest Hyundai NEXO: zijn we klaar voor de waterstoftoekomst? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Deel dit bericht


VRIJBLIJVEND ADVIES?

Laat uw naam en telefoonnummer achter
en we nemen z.s.m. contact met u op

CONTACTGEGEVENS

Post- en bezoekadres:
Dorpstraat 36
4851 CM Ulvenhout

info@leaseherder.nl

LeaseHerder

+31(0)6-25428673

Fleximo

+31(0)495-712433

Logo-white-500

Powered by