Rijtest MG Marvel R: Luxe van de lopende band

Rijtest MG Marvel R: Luxe van de lopende band

MG maakt nu al een aantal jaar haar herintrede in het Nederlandse straatbeeld. Dit deden zij met voorheen allerlei geëlektrificeerde benzinemodellen uit China en nu voor het eerst met een échte elektrische auto ontworpen als elektrische auto. De Marvel R, welteverstaan. De MG Marvel R is een luxe SUV die, met een bepaalde eigenzinnigheid, zijn vizieren zet op de grote jongens zoals de Kia EV6 en de Hyundai IONIQ 5.

Sterktes Zwaktes
+ Design – Scherm
+ Standaarduitrusting – Lane Keep Assist
+ Praktisch en simpel – Kinderziektes

Wat is de MG Marvel R?

De MG Marvel R is de eerste luxeauto van het door China overgenomen automerk. Eerder brachten ze ons al hybride- en elektrische auto’s zoals de ZS (EV) en de EHS. Dit zijn allemaal no-nonsense SUV’s/crossovers die doen wat ze moeten doen. De Marvel R is een echte concurrent voor de luxe-EV-SUV’s van heden ten dagen. Ik noem bijvoorbeeld de IONIQ 5 en de EV6, waarbij de Marvel R net een slagje groter is dan de EV6. MG noemt het een ‘coupe SUV’, daar zijn wij het niet mee eens. Het is een elektrische SUV, niks coupé.

Het ontwerp van de MG Marvel R is nieuw, anders, futuristisch maar niet raar. Althans, niet raarder dat bijvoorbeeld de twee eerder genoemde EV SUV’s. De voorkant heeft een doorlopende LED-strip die mooi aansluit bij de dagrijverlichting. De koplampen zitten wat lager in de bumper. Achter krijgen wij veel Audi-vibes. Dit is helemaal goed, zo is iets nieuws toch iets herkenbaars. De auto ziet er tof uit, mooie lijnen, een uitgesproken ontwerp maar toch rustig en ingetogen. De velgen zijn gedetailleerd en mooi afgewerkt, de echte eyecatchers van de Marvel R.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de MG Marvel R Luxury. Geen poespas met verschillende ‘lines’ en ‘editions’, nee. Gewoon kiezen tussen de Luxury en de Performance, hatsa, duidelijk. De auto wordt aangedreven door twee elektrische motoren die samen 132 kW (179 pk) leveren. De achterwielen worden aangedreven en de auto heeft zo’n 410 Nm koppel. De Luxury uitvoering doet 0-100 kilometer per uur in 7.9 seconden, terwijl de Performance dat in een indrukwekkende 4.9 seconden doet. De Marvel R heeft een batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 65 kWh. Met een snellaadcapaciteit van 94 kW is je MG Marvel R in veertig minuten weer zo’n tachtig procent vol.

Hoe rijdt hij?

Als je richting de MG Marvel R loopt, word je begroet door een symfonie aan elektrische motoren die de deurhendels en de spiegels openen. Ook wordt de LED-snor elegant belicht vanuit de beide zijdes totdat de strip volledig verlicht is. Als je instapt en plaatsneemt in de comfortabele leren stoelen, druk je op de startknop. De schermen springen ietwat twijfelachtig in leven en je kan je reis beginnen. De versnellingspook is een draaiknop en de handrem heeft niet eens een knopje meer. Die gaat helemaal vanzelf. Nou, gas op die lolly dan maar!

In de MG Marvel R kan je verschillende dingen instellen. Zo kan je kiezen hoeveel de auto op de motor remt om op te laden. Deze functie wordt heel knullig aangeduid met het woord ‘Regen’, wat natuurlijk de korte versie is van het Engelse woord ‘Regeneration’ en niet ons weersverschijnsel. Ook kan je de rijmodus selecteren, Eco, Normaal en Sport. In het drop-down-menu van het scherm kan je ook Hill Descent Control en je ESP uitzetten, voor het geval dat je onhandiger of onveiliger wilt rijden. 

De Marvel R rijdt soepel, makkelijk en eenvoudig. Wanneer je gas geeft, ga je harder en wanneer je remt of het gas loslaat, rem je af. Geen abracadabra. Het sturen gaar soepel en de rest eigenlijk ook. De vering van de auto is comfortabel en niet te hard of te zacht. De spiegels geven je genoeg zicht, sowieso is het zicht vanuit de cockpit prima. Veel aan de rijervaring van de MG Marvel R is prima. Niet absurd goed en zeker niet slecht. Gewoon goed.

Sterke punten

Wat ons verrassend veel beviel is het ontwerp van de MG Marvel R. Toen we hem voor het eerst zagen, was het een awkward ontmoeting. Maar, hoe langer we elkaar kende, hoe fijner we het vonden om hem te zien. De looks zijn mooi, elegant en prettig om naar te kijken. Van MG hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld, de wereld is al ingewikkeld genoeg. Zowel het interieur als de buitenkant van de auto zijn mooi vormgegeven en strelen onze ogen. Toch, tussen al de elegante lijnen in, is de Marvel R uniek vormgegeven. Hij lijkt op bepaalde plekken een beetje op andere auto’s, maar op andere plekken totaal niet. Wij vinden hem geslaagd.

Dan komen we bij een pluspunt van niet alleen de Marvel R, maar eigenlijk ook deels van heel MG. De Marvel R is verkrijgbaar vanaf 47.000 euro en een beetje. Maar, dan heb je dus al alles. Althans, bijna alles. Je koopt een MG namelijk als volgt: Je kiest een model, je kiest een uitvoering, je kiest een kleur en eventueel een interieurkleur voor meerprijs en dat was het. Geen extra opties, geen uitgebreid keuzemenu. Je krijgt gewoon alles. Pats, klaar. Dit betekent dat bij de beginprijs van de 47.000 en een beetje euro je meteen alles hebt. Groot glazen schuifdak, verwarmde en geventileerde leren voorstoelen, groot scherm, elektrische achterklep, noem het maar op. Het enige wat je niet hebt is meer speed and power. Dat is namelijk de performance uitvoering. Daarbij krijg je meer oemph uit een derde motor en sportstoelen. Voila, simpel als dat. En dat voor minder geld dan een standaard (let op: standaard!) EV6 of, jawel NIEUWE NIRO.

De MG Marvel R is makkelijk, praktisch en simpel. Het is een SUV met hoge instap, een prima range, een ruime achterbak en achterbank en veel opbergruimte in het interieur. Het is gewoon een hele goede auto-auto. Je kan comfortabel mensen meenemen, je kan veel spullen meesjouwen, een aanhanger (tot 750 kg) trekken en relatief snel opladen. Ook is hij makkelijk in het gebruik.

Zwakke punten

Schermen komen tegenwoordig voor in veel vormen en maten. Degene in de MG Marvel R is geen uitzondering. Groot en pontificaal in het midden van het dashboard ligt het scherm halfschuin te pronken. Jammer is dan dat het scherm vrij vaak niet goed reageert op je input reageert. Dan zit je rijdend de temperatuur aan te passen en dan schiet het niet op als je het zes keer opnieuw moet proberen. Vooral is het vervelend als voor veel dingen geen fysieke knop is. Het is jammer dat het scherm zo’n groot deel van het interieur is en het toch niet helemaal lekker werkt.

De MG Marvel R beschikt over Lane Keep Assist. Daarmee bedoel ik te zeggen ‘een aanwezig en vervelend computerprogramma wat je maar al te graag de vangrails in slingert’. Helaas is het de meest aanwezige en heftige rijbaanassistent die ik ooit heb meegemaakt. Gelukkig kan hij uit. Jammer genoeg moet je dit wel doen door wat menu’s te navigeren na elke keer als je de auto hebt gestart. Dat is vervelend. Gelukkig vertelde de MG perspersoon ons dat die optie bij een update wellicht in het drop-down menu komt. Dat vinden wij een verstandige oplossing.

De MG Marvel R heeft last van wat kinderziektes. Je ziet dat het op sommige plekken de eerste keer is geweest dat ze onderdelen of systemen hebben moeten ontwerpen. Denk aan de cruisecontrolbediening. Die zit op een derde stokje achter het stuur die je daadwerkelijk op zevenentwintigduizend manieren kan bewegen. Indrukken, draaien, duwen, trekken, omhoog en omlaag. Dat is ingewikkeld en onnodig. Ook geeft de auto vaak foutmeldingen die helemaal niet waar zijn. Een orkest aan piepjes vangt aan wanneer je start terwijl alle aangegeven fouten zoals ‘middenconsole start niet’ lariekoek blijken te zijn. Ook start vaak de kaart in je instrumentencluster niet op. Vervelend. Grappig om te vernoemen is dat de navigatie voorlopig alleen in het Engels praat en dat niet alle woorden op het Home Screen met hoofdletter OF in het Nederlands zijn. Laten we zeggen dat ze hun best doen met de taal.

Uitrusting

Zoals ik net al uitlegde is het bestellen van een MG Marvel R erg simpel. Je kiest het model, de kleuren en de uitvoering en dan ben je klaar. Geen extra opties. Wat je dus wél krijgt is een erg rijke standaarduitrusting. Denk hierbij aan verwarmde en geventileerde stoelen, een groot panoramaschuifdak, een elektrische achterklep met ‘schopfunctie’, lederen bekleding, dodehoekassistent, goede navigatie, cruise control, een BOSE geluidssysteem, heel de rambam.

De enige, en dan bedoelen we ook enige, opties die je kan kiezen zijn de volgende: de kleur, de keuze tussen het zwarte, bruine en grijze interieur en dan de uitvoering, zijnde luxury of performance. Klaar. In je winkelmand en bestellen maar.

Conclusie rijtest MG Marvel R

De MG Marvel R is een prima luxe EV-SUV met veel prettige eigenschappen. Hij rijdt goed, heeft veel praktische voordelen en de range is prima. De auto heeft een mooi ontwerp en een prettig en comfortabel interieur. Helaas zijn er wel wat vreemde dingen zoals de vele foutmeldingen, de rijbaanassistent of het cruisecontrolstokje. Dat is erg jammer, want verder is het echt een toffe auto.

De MG Marvel R is verkrijgbaar vanaf 47.485,- euro. Onze auto kost, u raadt het niet, 47.485,- euro.

Het bericht Rijtest MG Marvel R: Luxe van de lopende band verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Daan Weber

Deel dit bericht