Rijtest Smart EQ Fortwo Cabrio: Fluistermuis

Rijtest Smart EQ Fortwo Cabrio: Fluistermuis

Alles moet tegenwoordig maar groter en groter maar bij Smart moeten ze daar niks van hebben. De Smart EQ Fortwo Cabrio is klein. Heel erg klein. We strooien vaak met de beschrijving ‘de ideale stadsauto’, maar we denken dat dit echt de nieuwe maatstaf moet worden. Dakje open, smog in je haren en gaan met die banaan! Wij hebben deze auto al eens eerder getest, maar na enkele jaren is dit nog steeds een van de weinige EV’s met open dak. Wij gingen op pad om te kijken hoe we hem nu vinden, nu de tijd is verandert (en het lekker weer is).

Sterktes Zwaktes
+ Draaicirkel – Range
+ Formaat – Kofferbakruimte
+ Rijplezier – Interieur

Wat is de Smart EQ Fortwo Cabrio?

De Smart EQ Fortwo Cabrio is de nieuwe Smart Fortwo, maar dan zonder dak en met een elektrische aandrijflijn. Het is de kleinste reguliere auto die men op dit moment kan aanschaffen in de Nederlanden. Met een kleine 2.70 meter lengte en een gewicht van 1085 kg is de Smart EQ Fortwo Cabrio een echt kleintje te noemen.

De looks van de Smart EQ Fortwo Cabrio springen meteen als kek en gek uit de verf. De hele kleine verschijning heeft een bijna platte voorkant met een guitig snuitje. De achterkant heeft meer weg van de benzine Fortwo, maar de achterlichten vallen erg op. Ook springt het cabriodak meteen in het oog. Het is ietwat lastig om over je schouder iets anders te zien dan je eigen dakstijl, dat is jammer.

De EQ Fortwo is erg klein en is daarom perfect om mee in de stad rond te crossen. De draaicirkel is miniem en het formaat van de auto nihil. Het is een waar feest om je door de stad te manoeuvreren, je past toch overal tussendoor. Parkeren kan overal, het zelfde geldt voor straatjekeren. Wij hebben het maar een enkele keer meegemaakt dat we moesten steken bij het keren. Je kan meestal gewoon in een straat rondjes rijden, hoe bizar is dat?

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Smart EQ Fortwo Cabrio Comfort Plus. De auto wordt aangedreven door een 60 kW elektrische motor die achterin is geplaatst. De achterwielen worden aangedreven en de Smart EQ Fortwo Cabrio heeft zo’n 160 Nm koppel. Samen met de 0-100 tijd van 11.5 seconden is dit beide niet gek. De Smart heeft een batterijpakket van 17.6 kWh.

Hoe rijdt hij?

Als je eenmaal je Smart EQ Fortwo Cabrio hebt gevonden, waarschijnlijk ergens verstopt achter een grasspriet, open je de deur. De deuren beslaan zowat de gehele zijkant van de auto en de hendel zit ook helemaal achteraan de deur, dus het is allemaal even wennen. Neem plaats in de (verwarmde) stoelen en kijk goed om je heen. Voor je zie je een (ietwat verouderd) interieur en achter je zie je vooral veel dakmechaniek. Dit wordt interessant.

Als je de sleutel hebt uitgeklapt (jaja, een fysieke sleutel), in het contact hebt gestopt en de auto hebt gestart, hoor je niks. Er luidt een harde piep en daarna is er stilte. Ook tijdens het rijden blijft het stil, slechts het zachte gepiep van de elektromotor en het gesuis van de fietswielen op het asfalt. De Smart EQ Fortwo Cabrio rijdt rustig en makkelijk. In de Eco-stand is de auto wat trager en remt hij wat meer af wanneer het gas wordt losgelaten. Rijdt u in de niet-Eco-stand? Dan is de Smart EQ Fortwo Cabrio best een vlot bommetje. Niet snel, wel vlot. Vooral in de stad.

De Smart EQ Fortwo Cabrio is eenvoudig de besturen. De jaren-90-slushpuppy-automaatbakhendel spreekt voor zich. Sturen, parkeren en keren is een eitje met de Fortwo. Het was zelfs zo leuk en makkelijk dat ik regelmatig expres van de verkeerde kant ergens kwam aanrijden zodat ik in de straat kon keren (ik ben volwassen én een professional).

Sterke punten

Een van de overduidelijke sterke punten van de Smart EQ Fortwo Cabrio is de draaicirkel. Sommige auto’s (ik kijk naar jou, BMW i4) hebben een enorme draaicirkel. Maar, de Fortwo pakt dat heel anders aan. In een gemiddelde straat kan je makkelijk omkeren. Zonder steken, bedoelen we dan. Dus hup, stuur om en terug met die handel. Dat is, vooral in de stad of in een woonwijk, super ideaal.

Het aansluitende pluspunt is het kleine formaat van de Smart. Net geen 2.70 meter lang en ruim anderhalve meter breed en hoog. Dit betekent dat je overal tussendoor kan. Ook kan je je Smart overal parkeren. Ik heb zelf geprobeerd hem in een parallelplek te parkeren met de neus tegen de stoep, net zoals in de oude reclames, maar dat paste helaas niet. Opvallend is wel dat, voor de kleine auto die het is, de deuren erg groot zijn. Dat is vreemd, want er kan niemand achterin. Maar goed, details.

Een minder belangrijk maar toch erg noemenswaardig pluspunt is het rijplezier. Je gaat geen dragrace winnen of iets dergelijks. Maar, met het dakje helemaal open, je daklijsten netjes opgeborgen in je achterklep en de auto op non-eco, heb je de tijd van je leven. Hoor het geluid van de omgeving als je langzaam rijdt en voel de wind in je haren over de N-wegen. Heerlijk. Een beetje stuurwerk of vlotte sprintjes kunnen ook helemaal geen kwaad. Let wel op dat je niet te ver van een laadpaal vandaag terechtkomt, dan moet je duwen.

Zwakke punten

In een kleine elektrische auto valt het te verwachten dat de range niet heel groot zal zijn. De Smart EQ Fortwo Cabrio tilt dit vooroordeel naar een heel ander niveau. Smart claimt dat de range rond de 135 km ligt, uit ervaring blijkt dat de daadwerkelijke range daar nog wat onder ligt. Voor in de stad is dit niet gek, voor daarbuiten is het andere koek.

Het volgende punt, namelijk de bagageruimte, valt ook in de lijn der verwachting als we het formaat van de auto bekijken. Dat gezegd hebbende, helpt het niet mee dat dit een Cabrio-uitvoering is. Bij de reguliere EQ Fortwo heb je ook nog het achterraam wat naar boven opengeklapt kan worden. Bij de Cabrio verlies je dat privilege en blijft alleen de ovendeur-achtige achterklep open. Dit betekent dat, als je rondrijdt met wat veiligheidsdingen, je laadkabel voor onderweg en je laadkabel voor thuis, je ongeveer evenveel kofferbakruimte overhoudt als bij mijn favoriete Hot Wheels auto.

Het interieur van de Smart EQ Fortwo Cabrio was in 2018, toen hij uitkwam, helemaal leuk. Als je nu de nieuwe Fortwo koopt, krijg je nog steeds datzelfde interieur met overduidelijke Renaultinvloeden en plastic. Het scherm werkt prima, maar is duidelijk oud. Het stuur, de deuren en veel raakvlakken voelen plastic en goedkoop aan. Toch jammer als je meer dan 30.000 duiten neerlegt voor een auto.

Uitrusting

De Smart EQ Fortwo Cabrio kent bijna geen opties. Het enige wat aangepast kan worden aan je smaak is het materiaal of de kleur van het inzetstuk in het interieur. Ons model is uitgerust met de carbon-look. Extra betaalt u voor sommige kleuren, waaronder ook ons rood. Ook heeft ons model de optionele Brabus velgen en het zogeheten ‘winterpakket’.

Standaard komt de Fortwo met onder andere smartphone integratie, cruisecontrol, DAB en stoelverwarming. Uiteraard heeft ons model ook het cabriodak, laat dat duidelijk zijn.

Conclusie rijtest Smart EQ Fortwo Cabrio

De Smart EQ Fortwo Cabrio rijdt comfortabel en speels, maar het rijden zal niet lang duren want dan moet je weer opladen. Het interieur is wat verouderd, dit zal voor menig bestuurder geen probleem zijn, maar ons viel het op. Het rijplezier, het formaat en de draaicirkel zijn absolute toppunten. Het is een ideale auto voor een roadtrip met al je vriend en al zijn items kleiner dan een broodtrommel richting je lokale laadpaal. Wij hebben er zin in.

De Smart EQ Fortwo Cabrio is verkrijgbaar vanaf 27.907,- euro. Onze auto is een duurdere uitvoering, deze kost 31.521,- euro.

Het bericht Rijtest Smart EQ Fortwo Cabrio: Fluistermuis verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Daan Weber

Deel dit bericht