Rijtest Subaru Solterra: EV voor de non-ev rijder

Rijtest Subaru Solterra: EV voor de non-ev rijder

“Subaru rijders zijn niet direct geïnteresseerd in een EV”. Een bijzondere statement van iemand die zich de PR-manager mag noemen van Subaru en zojuist de volledig elektrische Subaru Solterra presenteert. Toch lijken zijn woorden niet ver van de waarheid te liggen. De nieuwe Subaru Solterra toont de toekomstblik waar Subaru naartoe wilt werken. Een toekomst waarin de kernwaarden van Subaru centraal staan, maar dan met een elektrische aandrijving.

Sterktes Zwaktes
+ Offroad EV – Geen one pedal driving
+ Ruim interieur – Kleiner dan concurrentie
+ Veel tech – Richtprijs

Wat is de Subaru Solterra?

Dat Subaru geen grote speler is in de Europese markt komt al snel naar voren in de presentatie die wij krijgen op het testcircuit van Aldenhoven in Duitsland. Van de 860.000 auto’s dat Subaru verkoopt in een jaar zijn er slechts 120.000 bestemd voor Europa. Dit getal ligt nog een stuk lager in Nederland en Noorwegen in verband met de belasting op uitstoot. Om dit tegen te gaan moest er dus een EV komen en hier kwam Toyota in beeld. De twee Japanse merken bundelen hun krachten om een EV-SUV te ontwikkelen dat zowel als Subaru als Toyota op de markt komt. Het woord ‘rebadge’ wordt snel van tafel geslagen, dit is een samenwerking waarin beide partijen 50/50 verantwoordelijk zijn.

Rode Subaru Solterra 2022, testcircuit, Duitsland
Subaru Solterra

Het resultaat is een SUV van 4.69 meter die het moet opnemen tegen onder andere de Hyundai IONIQ 5 en KIA EV6. De richtprijs van 55.000 euro ligt ongeveer gelijk aan zijn vierwielaangedreven concurrenten. Dat de Solterra alleen maar met vierwielaandrijving beschikbaar is mag geen verrassing zijn, het is immers boven alles een Subaru. Een essentiële kernwaarde van het merk is dat de Solterra geschikt moet zijn om op het onverhard te kunnen rijden. Met 210mm aan bodemspeling en diverse onverharde rijmodus inclusief een hill descent mode, lijkt deze eis afgevinkt. Het EV aspect komt bijna als een tweede aspect naar voren maar is desalniettemin zeer belangrijk voor de Europese markt.

Hoe rijdt hij?

Als wij voor het eerst gaan zitten in de Solterra, is het duidelijk dat de voordelen van een EV ook hier aanwezig zijn. De 2850mm wielbasis zorgt voor voldoende ruimte zowel voorin als achterin. Het midden van het dashboard is netjes opgeruimd met een breed touchscreen, maar opvallender is wat er voor de bestuurder gebeurt. Het stuur is een stuk lager geplaatst dan het instrumentencluster zodat je over het stuur kijkt naar de tellers. Een concept dat ons doet denken aan de i-Cockpit van Peugeot alleen dan met een normaal formaat stuur.

zwart stuur, Subaru, Solterra
Een diep dashboard

Het rijgedrag is vrij neutraal te noemen, er is geen overdreven body-roll te detecteren en de Solterra weet vooral een comfortabele rit te verzorgen. Dat dit zonder teveel lawaai gaat van buitenaf mag inmiddels niet meer verbazingwekkend zijn in een EV. Indrukwekkender is hoe de Solterra zijn gewicht goed weet te verbloemen als het op klimmen aankomt. Puur onverhard kon helaas nog niet getest worden maar op een 12% heuvel op een nat wegdek was er geen sprake van wielspin. Ook de hill-descent assist weet ons keurig op een lage snelheid naar beneden te brengen.

Sterke punten

Het was ons nooit zo opgevallen, maar de designtaal van Toyota en Subaru zijn best vergelijkbaar. De hoekige langwerpige vormen aan de buitenkant zijn voor beide merken geen grote stap van hun huidige line-up af. Desalniettemin is de Solterra met zijn Mach-e-esque neus duidelijk een Subaru. Dat betekend ook dat het een bruikbare EV is die niet alleen op de gebaande paden zal werken. De Solterra zorgt met zijn constante vierwielaandrijving en diverse rijmodus voor een vertrouwd gevoel als de asfaltweg opeens wit kleurt, of op houdt. 

Solterra, Subaru logo, rode neus
Geïnspireerd op de Mach-E?

Naast dat de bestuurder genoeg vertrouwen krijgt, zullen ook de passagiers zich comfortabel voelen in de auto. Er is voldoende hoofd- en beenruimte achterin om voor langere afstanden comfortabel te kunnen zitten. Ook met tech worden de achterpassagiers niet vergeten, zij krijgen twee usb-c poorten en drie standen aan stoelverwarming.

Wanneer de Solterra zijn energie heeft verbruikt is een DC-snellaadmogelijkheid van 150 kW een geruststellende gedachten. De exacte cijfers zijn nog niet bekend maar een 10-80% laadtijd is geschat op 32 minuten. Het bereik is ook nog niet officieel maar denk hier aan 400-450 kilometer op één lading.

Zwakke punten

Subaru’s identiteit is in Nederland niet zo bekend meer als dat het in de jaren 90 was. De tijden van Imprezza’s met een félblauwe kleur en gouden velgen liggen inmiddels al een tijdje achter ons. Dit betekend ook dat de Solterra ongetwijfeld een kleinere doelgroep zal aanspreken dan het meer toegankelijke Toyota. Ook komt de Subaru Solterra alleen maar met vierwielaandrijving op de markt, wat de vanafprijs doet stijgen. Voor de Nederlandse markt zijn daarmee de grote voordelen van een Subaru minder relevant dan in andere landen.

Er zit geen volwaardige one-pedal driving op, Subaru meldt dat dit een bewuste keuze is en dat dit de bestuurder meer betrekt bij het rijden. Niet iedereen zal deze mening delen net zoals niet iedereen de locatie van het laadpunt zal waarderen. Deze bevindt zich links voor wat sommige mensen juist wel of niet prettig gaan vinden.

Uitrusting

display, navigatie, stuur, interieur, Subaru Solterra
12,3 inch display

De cockpit wordt gedomineerd door twee bijzondere constructies, het instrumentencluster en het multimediascherm. Laten we met het eerste beginnen, het instrumentencluster zit diep op het dashboard voor zoveel mogelijk zicht tijdens het rijden. Het fugeert bijna als een soort head-up display. Daarnaast bevindt zich het tweede scherm dat je zal opvallen, een 12,3 inch display dat verwerkt is in een afgeronde middenconsole. Daaronder bevindt zich een grote opbergruimte met op het testmodel twee USB-C poorten. 

Om extra veelzijdigheid te garanderen door middel van tech, is er ook gekozen voor een elektrische spiegel. Wanneer de spiegel naar boven wordt geklapt zal deze een camerabeeld laten zien vanuit de achterklep.Achterin is er ruimte voor 451 liter aan bagage, mits er niet is gekozen voor de optionele Harman Kardon speakers. 

Conclusie

Subaru bevindt zich op onbekend terrein met hun eerste elektrische SUV. De keuze om deze zéér lucratieve deel van de markt in samenwerking met Toyota te benaderen is verstandig. Ondanks de beperkte tijd dat wij mochten doorbrengen met de Solterra is de eerste indruk positief. Als EV weet het op het gebied van praktisch alledaagse rijden te overtuigen. Het bereik zal rond de 400/450 km WLTP liggen, een DC snellaadtijd van 150 kW is voldoende om relatief snel weer onderweg te zijn en de ruimte in de cabine en in de bagageruimte zijn allebei goed. Echter, laat Subaru weten dat de Solterra juist uitblinkt wanneer het alledaagse rijden ophoudt. Dat juist dit aspect voor Nederland nauwelijks relevant is, maakt één van de grootste troeven van de Subaru Solterra helaas overbodig. 

laadpaal, ev
Aan de laadpaal

De concurrentie uit Korea en Europa zit niet stil. Puur gekeken naar de cijfers zal de Solterra niet bovenaan het lijstje komen bij de meeste Nederlanders. Subaru heeft echter wel voor het eerst sinds tijden weer een auto dat werkelijk kan verkopen in Nederland. En als het op SUV’s aankomt, dan zullen weinig modellen het langer volhouden dan een Subaru.

Het bericht Rijtest Subaru Solterra: EV voor de non-ev rijder verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Danny Vleugel

Deel dit bericht