smart #1: 440 km WLTP, BRABUS minder dan €50.000,-

smart #1: 440 km WLTP, BRABUS minder dan €50.000,-

Ondanks het bekende geringe formaat van het merk, is de wederopstanding van smart groot nieuws. Het merk maak een frisse start met de #1, een EV-SUV dat klanten een premium experience moet geven voor een kleine prijs. Vandaag zijn alle gegevens bekend gemaakt en kunnen we eens goed gaan kijken wat de #1 precies te bieden heeft.

Vier uitvoeringen, vanaf € 41.395,-

smart #1 pro+
smart #1 Pro+

Om te beginnen is de nieuwe #1 in vier verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. De goedkoopste daarvan is de wellicht wat vreemd genaamde Pro+, deze is vanaf €41.395,- verkrijgbaar. Ondanks dat dit de basisversie is mag je de uitrusting gerust compleet noemen. Standaard 19-inch velgen, kunstlederen stoelen en een panoramisch zonnedak zorgen voor een goed begin. Wellicht is de naam dan toch wel toepasselijk? Misschien nog wel belangrijker is het WLTP bereik van 420 kilometer. Daarmee weet smart een achilleshiel van zijn voorgaande modellen achter te laten.

smart #1 Premium
smart #1 Premium

Het wordt echter nog beter als we naar de volgende uitvoering gaan genaamd Premium. Op deze uitvoering van €44.895,-, is de EV-rijder nog meer op zijn gemak dankzij een ingebouwde warmtepomp. Het bereik weet hierdoor te groeien naar 440 kilometer WLTP. Een 3-fasen 22 kW on-board omvormer behoort ook tot de extra’s. Let hierbij wel op dat thuisladen vaak tot maximaal 3-fasen 11 kW gaat. AC-laden aan een thuis laadpaal zorgt ervoor dat de laadtijd van 7,5 uur voor de Pro+, daalt naar ongeveer 3 uur voor de Premium. Aan een DC-lader is iedere smart #1 van 10-80% vol in ongeveer 30 minuten dankzij een maximale laadsnelheid van 150 kW.

smart #1 Launch Edition
smart #1 Launch Edition

Voor de derde uitvoering moet je er snel bij zijn. De Launch Edition zal slecht in een beperkte oplage van 1.000 stuks geproduceerd worden, 77 daarvan komen er naar Nederland. Een unieke kleurencombinatie van Digital White met een Platinum Gold dak zal op geen enkel andere uitvoering te vinden zijn. De velgen zijn hetzelfde als de Premium, maar hebben een uniek prisma patroon om de Launch Edition herkenbaar te maken. Mocht je echter de volledig experience willen dan is er altijd nog de BRABUS editie.

Uitvoering Bereik in kilometer (WLTP) Laadsnelheid 10-80% in uren Beginprijs in euro
#1 Pro+ 420 7,5 (7,4 kW) € 41.395,-
Premium 440 3 (22 kW) € 44.895,-
Launch Edition 440 3 (22 kW) € 46.195,-
BRABUS 400 3 (22 kW) €`48.895,-

smart #1 BRABUS, 0-100 in 3,9 seconden

smart #1 BRABUS
smart #1 BRABUS

Ja, dat lees je goed. Een smart die even snel accelereert als een Mercedes-AMG GT Roadster. De smart #1 BRABUS is daarmee flink sneller dan de 6,7 seconden van de andere uitvoeringen. Het recept is zoals vanouds, meer power, en in dit geval ook meer motoren. De BRABUS komt namelijk met twee motoren, goed voor vierwielaandrijving en 428 pk. Een alcantara-bekleed stuur en BRABUS-rijmodus maken de sportieve ambities compleet.

Het meest opvallende is echter wel het geringe prijsverschil van € 4.000,- tussen de Premium en BRABUS uitvoeringen.Zo is het prijsverschil tussen de vergelijkbaar presterende Tesla Model Y en Model Y performance ruim € 20.000,-. Daarnaast wordt de #1 BRABUS in tegenstelling tot andere BRABUS-modellen, direct op de productielijn meegenomen. Dat betekent dus ook dat er geen productielimiet is van dit vlotte bommetje.

Premium door personalisatie

Met de smart #1 richt smart zich meer op de premium klant dan ooit tevoren. Dit begint al bij de aankoop van de #1, wat online of bij verschillende Mercedes-Benz dealers gebeurt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je auto volledig online te configureren in de app, om vervolgens te kunnen bespreken met een verkoper.

Wanneer je ingestapt bent, stelt de #1 zich automatisch af op de bestuurder. De sleutel van de #1 is namelijk net zoals bij Tesla te vinden op je mobiel, deze kan ook gedeeld worden met vier andere personen. Zo herkent de #1 wie er instapt en verstelt daarop de stoel, spiegels en head-up display.

smart app

De bagageruimte is ook te personaliseren omdat de achterbank naar voren en achteren te schuiven is. Hierdoor ontstaat er een bagageruimte tussen de 273 en 411 liter. Voorin is er nog een kleine ruimte van 15 liter voor de laadkabels. Mocht dit nog niet genoeg zijn dan heeft de #1 nog één partytrick over. Het maximale trekgewicht is namelijk 1.600 kilogram, een getal dat voorheen alleen te vinden was op grotere modellen als de Hyundai IONIQ 5 en Tesla Model Y.

Is de #1 wel een echte smart?

De grootste vraag (pun intended) is wellicht of de #1 wel een echte smart is? Het merk staat bekend om kleine stadsauto’s en dan is een SUV een flinke stap. Hetzelfde kan daarentegen gezegd worden van de Aston Martin DBX, Lamborghini Urus en Maserati Levante. Een SUV verkoopt, en dat is precies wat smart momenteel nodig heeft.

kofferbak smart

De nieuwe partnership tussen Mercedes-Benz en Geely lijkt echter de kernwaarde van smart goed te hebben bepaald. Zo zijn ook hier de wielen zover mogelijk op de hoeken gezet, zodat er meer binnenruimte ontstaat. Het speelse design en de two-tone kleur is ook op de #1 makkelijk te herkennen van voorgaande modellen.

Het lijkt erop dat hoe langer je naar de #1 kijkt, hoe meer herkenningspunten je aantreft. De driespaaksvelgen, de cilindervormige ventilatieroosters en zelfs het stuur zijn herkenbaar voor huidige smart rijders. Al met al is de #1 evenveel een smart als dat de Cayenne een Porsche is. Een wellicht onbekend feitje, is dat smart al in 2005 bezig was om een SUV te lanceren, genaamd Formore.

smart formore
Formore

De #1 lijkt een mooie combinatie van speels en premium gevonden te hebben zonder het merkidentiteit kwijt te zijn. En wat betreft de bekende Fortwo’s? Die gaan voorlopig nergens naartoe, de kans is groot dat de volgende generatie staat op een ingekort versie van het SEA platform onder de #1.

De smart #1 is vanaf 18 oktober 2022 online te pre-orderen en zal vanaf april 2023 geleverd worden in Nederland.

Het bericht smart #1: 440 km WLTP, BRABUS minder dan €50.000,- verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Danny Vleugel

Deel dit bericht