Wat doet een warmtepomp bij een elektrische auto?

Wat doet een warmtepomp bij een elektrische auto?

WAT IS EEN WARMTEPOMP?

De elektromotor produceert zelf weinig weinig warmte. Dat betekent dat je de motorwarmte niet kunt gebruiken om het binnen in je auto warmer te krijgen in de winter. Sommige elektrische auto’s gebruiken hiervoor een elektrische kachel om op te warmen, echter kost dit veel elektriciteit. Daardoor zijn de elektrische auto’s van tegenwoordig voorzien van een warmtepomp. Deze is zuiniger dan een elektrische kachel waardoor het je minder kilometers kost.

HOGERE ACTIERADIUS IN DE WINTERWarmtepomp Tesla Model x

De accu van een elektrische auto werkt optimaal rond de 21 graden. Boven of onder die temperatuur functioneert de accu minder goed. Stel je hebt een elektrische auto met een actieradius van 350 km bij een volle accu, kan dit in de winter dalen tot 250 kilometer. Bij sommige elektrische auto’s kun je via je telefoon de airconditioning of verwarming aanzetten tijdens het laden. Niet alleen is dit fijn als je in je auto stapt, het zwaarste werk is voor de auto vast gedaan tijdens het laden. Zo gaat het niet ten koste van je actieradius en je stapt in een fijne temperatuur in je auto. Je kan er ook voor kiezen enkel de bestuurders kant te verwarmen. De auto hoeft dan namelijk minder te verwarmen en als je geen passagier meeneemt hoeft het natuurlijk niet in de hele auto warm te zijn. Daarnaast kun je bijvoorbeeld minder bagage meenemen. Bedenk voordat je gaat rijden of je je bagage wel echt nodig hebt. Hoe minder de auto word belast, hoe hoger de actieradius. Daarbij kun je ook gebruik maken van regeneratief remmen. Hierbij kun je energie terugwinnen bij het remmen. In de recuperatiestand word er tijdens het remmen de batterij opgeladen. Dit gebeurt al zodra je je voet van het gaspedaal af haalt. En als laatste is het belangrijk dat je banden goed op spanning zijn. Dit heeft namelijk invloed op de remkracht en wegligging van de auto. Doordat dit verbetert heeft de auto minder energie nodig.

AUTO’S MET EEN WARMTEPOMP

Een warmtepomp is niet altijd standaard bij een elektrische auto, Soms moet je deze er als extra optie op nemen. Zorg dus altijd goed dat je goed oplet of de warmtepomp er wel of niet bij zit. Hieronder een paar modellen waar het mogelijk bij is:

  • Renault Zoe
  • Audi e-tron
  • Nissan Leaf
  • E-Golf
  • Porsche Taycan
  • BMW i3
  • Tesla Model Y

IN DE ZOMER

De hitte in de zomer kan ook invloed hebben op je actieradius. De impact is wel kleiner, omdat bijvoorbeeld 30 graden dichterbij de ideale tempratuur licht van een elektrische auto dan 5 graden in de winter. In de zomer zal je maar een paar procent actieradius inleveren, mits je de airco niet gebruikt.

AIRCONDITIONING

Naast de kou in de winter kan ook de airconditioning invloed hebben op je actieradius. Dit doordat de airconditioning veel energie nodig heeft. Net zoals bij een brandstofauto, zal deze 5 tot 15 procent meer verbruiken als je de airco aan hebt staan.

Powered by Fleximo

Deel dit bericht